16 juin 2021 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive

StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 14 juin

Commandes, livraisons et cadence de production

Airbus

Airbus a livré 50 avions en mai et 220 depuis le début de l'année. et a reçu 94 commandes et subit 125 annulations cette année. Airbus a enregistré en mai sept commandes d'avions commerciaux (5 A350-900 Lufthansa ; 2 A320neo Volaris). Le carnet de commandes d'Airbus s'établit 6 933 appareils.

Boeing

Boeing a enregistré en mai 73 commandes brutes et 53 annulations. Boeing a vendu 5 B787-9 à Lufthansa, un 777F à Lufthansa Cargo, ainsi que 61 B737 pour plusieurs compagnies dont Southwest Airlines et Alaska Airlines. 48 737 MAX ont été annulés. Boeing a livré 17 appareils dont 10 B737 MAX. Son carnet de commandes s'établit à 4 121 appareils, dont 3 291 B737.
Boeing B787 (3 juin) Boeing plans to return to pre-pandemic production rates for the 787 Dreamliner. CEO Dave Calhoun stated that he anticipates an incremental increase from five back up to 14 per month, but did not specify a timeline.

Industrie Aérospatiale

CMC (8 juin)

Transport Canada has granted technical standard order (TSO) approval for the CMC Electronics MFD-4068 Smart Multifunction Display (SMFD). The MFD-4068's centre-mounted unit can drive adjacent displays and a head-up display. It features an open architecture platform that allows customers to develop their own applications.

Deutsche Aircraft D328eco (8 juin)

Deutsche Aircraft's modernisation of the Dornier 328 turboprop, the D328eco, includes a Garmin integrated avionics suite that makes use of touchscreens. The company claims that this “Companion” flightdeck will support future single-pilot operations with features such as flight-envelope protection, an automatic emergency descent mode, and runway alerting.

Collins Aerospace (7 juin)

Collins Aerospace a été sélectionné par Airbus pour fournir les PSU (Passenger Service Units, unités de service passagers) des cabines Airspace de la famille A320. Les nouvelles unités, fabriquées en matériaux composites, permettent une installation et un retrait rapides.

CS Group (7 juin)


En 2020, CS Group a réalisé 209 millions d'euros de chiffre d'affaires et a un objectif de 400 millions en 2024 à 50% par croissance externe. Dans les secteurs de la défense et de la sécurité (40% de son activité), CS Group compte se développer dans les systèmes de liaisons de données tactiques dans les systèmes de simulation et de surveillance de zones (lutte anti-drones et surveillance maritime). Le groupe ambitionne de réaliser des acquisitions en Europe et veut jouer un rôle important pour traiter les données spatiales.

US investments in Chinese companies (4 juin)

The US president has issued an executive order that bars US securities investment in 57 Chinese companies with defence tie to “ensure that US investments are not supporting Chinese companies that undermine the security or values of the United States and our allies.” The list includes tech firms and major aerospace players including the Aero Engine Corporation of China, several AVIC units, and space companies.

Boeing new product development (3 juin)

According to Morgan Stanley Research, suppliers confirm that Boeing's most recent design studies are for an aircraft combining aspects of the previous New Midsize Airplane (NMA) and the Future Small Airplane (FSA). This would be a large single-aisle design similar in size and dimensions to the 757-300, with a range of up to 5,000 nm and significantly improved operating economics. The current focus is on a composite wing and aluminum fuselage.

MRO

Airbus Helicopters (9 juin)

Airbus Helicopters annonce l'acquisition de ZF Luftfahrttechnik GmbH afin de renforcer ses capacités de maintenance, de réparation et de révision (MRO). ZF Luftfahrttechnik est un partenaire de service MRO pour la majorité de la flotte d'hélicoptères de la Bundeswehr allemande. L'entreprise est fournisseur de la boîte de vitesses principale du H135, de la boîte de vitesses de queue de l'hélicoptère Tigre, et détient une part du programme H145.
Drones- Advanced Air Mobility

Vertical Aerospace (10 juin)

Vertical Aerospace has agreements with American Airlines, Virgin Atlantic and aircraft lessor Avolon for future deliveries of electric air taxis. American Airlines is investing $25 million in the company, Avolon intends to become an equity investor as well while Virgin Atlantic plans to purchase up to 150 eVTOL aircraft.

Electra Aero (10 juin)

Electra Aero a dévoilé son concept d'avion électrique étudié pour desservir les marchés régionaux. L'avion est conçu pour transporter jusqu'à 7 passagers et un pilote avec une autonomie de 800 km. L'avion disposera de 8 moteurs électriques alimentés par des batteries et un turbogénérateur silencieux. La certification est prévue en 2026.

Honeywell (10 juin)

L'équipementier américain Honeywell, déjà présent dans les programmes de taxi volant de Volocopter et de cargo autonome de Pipistrel, va développer les commandes de vol électriques et l'avionique du futur eVTOL de l'allemand Lilium.
Helisul Aviation (7 juin) Brazilian helicopter operator Helisul Aviation ordered up to 50 of the four-passenger eVTOLs being developed by Eve Urban Air Mobility Solutions. The first of the new aircraft are due to be delivered in 2026. Prior to this, Helisul and Eve plan to start proof-of-concept air taxi operations in Brazil using Helisul's existing fleet of Airbus and Bell helicopters.
Joby Aviation (6 juin) Joby Aviation has partnered with REEF Technology (REEF) and Neighborhood Property Group (NPG) to develop takeoff and landing sites for its aerial ridesharing service, scheduled for launch in 2024. REEF is the country's largest parking garage operator focused on transforming these underutilized assets into multi-use mobility hubs. NPG is a real estate acquisition company.


Spatial

Kepler (9 juin)

Canadian startup Kepler plans to build a U.S. presence after raising $60 million for its 15-satellite Low Earth Orbit (LEO) constellation. It plans to have 150 employees by the end of 2021. Tribe Capital, a major investor in 3D-printed rocket specialist Relativity Space, led Kepler's Series B funding round. Venture capital firm Canaan Partners, and existing investors including IA Ventures and Costanoa Ventures, also participated.
Relativity Space (8 juin) Relativity Space has unveiled its fully reusable, 3D-printed Terran R rocket. It will be 216 feet tall by 16 feet wide, with the ability to lift more than 44,100 lbs. (20,000 kg) to LEO. Terran R's payload capacity is close to that of SpaceX's Falcon 9, a pioneer in launcher reuse.


Innovation

Daher/Safran/Airbus (11 juin)

The EcoPulse distributed propulsion hybrid aircraft demonstrator, developed by Daher, Safran, and Airbus with the support of France's Civil Aviation Research Council (CORAC) and Civil Aviation Authority (DGAC).has completed wind tunnel testing at the Airbus UK Filton facility.

Airbus /Safran /Dassault (10 juin)

En partenariat avec Safran, Dassault, la direction générale de l'aviation civile (DGAC) et le centre français de recherche aérospatiale (Onera), Airbus va faire voler d'ici à la fin de l'année un A320 utilisant 100% de carburant alternatif. En remplaçant la totalité du kérosène par un carburant alternatif durable conçu à partir de la biomasse. Ces carburants existent aujourd'hui mais la réglementation impose qu'ils soient mélangés à hauteur de 50% avec du kérosène.

Centre national d'études spatiales (CNES) (8 juin)

Le CNES et l'incubateur toulousain Nubbo ont signé un partenariat afin de lancer « TechTheMoon », le premier incubateur au monde dédié à l'économie lunaire. Le CNES et Nubbo sont à la recherche de pépites susceptibles de contribuer à des solutions pour développer des ressources lunaires, et pour garantir le support de la vie des hommes et des femmes travaillant dans une base lunaire.

Thales Alenia Space (8 juin)

Thales Alenia Space implantera son usine de production de dirigeables stratosphériques à Istres. Le Stratobus sera positionné à une altitude de 20 km pour maintenir sa position stationnaire. L'appareil couvrira avec précision une zone d'observation de 500 km de diamètre et sera capable d'embarquer jusqu'à 450 kg de capteurs, radars et relais télécoms.

Flying Whales (7 juin)

Flying Whales a choisi d'implanter sa première usine à Bordeaux au coût de 100-130 millions d'euros. Le capital de l'entreprise pourrait évoluer prochainement, avec une reprise par des actionnaires français de la part de l'avionneur chinois Avic (25%) dans le holding FL WH Holdco,propriétaire de Flying Whales. Les autres actionnaires sont le gouvernement du Québec (25%), la Région Nouvelle Aquitaine (30%), Air Liquide, Bouygues, ADP et l'ONF.

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  • Opinion: Six Essential Steps For Surviving The Aerospace Market Bust

    29 juin 2020

    Opinion: Six Essential Steps For Surviving The Aerospace Market Bust

    Eric Bernardini June 19, 2020 The air travel boom of the last few years, which launched an abundance of new airlines and sparked a record number of aircraft orders, is over. The first sign of trouble appeared in 2014 when the widebody aircraft market began to throttle back. Deeper issues surfaced with the Boeing 737 MAX grounding, which led to a production halt and a resulting hit to the global aerospace supply chain. Any remaining optimism for a 2020 recovery ended with the arrival of COVID-19, which has been catastrophic on several levels. Air travel has now come to a veritable halt. This “perfect storm” demands that the commercial aviation industry act quickly and thoughtfully to first survive and then create a solid foundation for a recovery in the future. The aerospace industry is nothing without its talent and its highly skilled workforce. The human consequences of the coronavirus have been significant, and the current health concerns are unlikely to go away anytime soon. This means that companies must first take deliberate and thoughtful actions to bring their people back to work safely and must employ a people-first philosophy. When leadership practices and demonstrates compassion, it makes employees feel valued and engaged. What's needed now more than ever is the right kind of leadership. It isn't enough to be well-intentioned; the very best leaders will inspire and motivate by demonstrating an authentic understanding of the struggle of the individual employee while articulating a clear and progressive plan for coming back as a business. By demonstrating compassion and empathy, leaders will be able to create the cultures of innovation and accountability needed to accelerate recovery and progress. Supporting the well-being of employees and business partners at such a time demonstrates a company's commitment to integrity and values. This will mean creating a clear set of policies and guidelines to both define measures being taken to ensure health and safety and then communicating these widely. It will also require being decisive and acting quickly on potential new outbreaks of the virus. While there have been other instances of significant drops in air traffic in the past, they have generally been regional. Never have we seen a sustained global collapse of air traffic as we're seeing now because of the travel restrictions necessitated by COVID-19. International passenger demand in April fell 80% year-over-year, according to the International Air Transport Association. Every region across the world has seen double-digit percentage declines in traffic, with most airlines experiencing capacity reductions up to 95%. Commercial aerospace spent the past decade scrambling to satisfy the demand of increasing commercial aircraft production rates. Now, in a reversal, the entire ecosystem must start to ramp down. The resulting cultural shock will be huge. Very few people in the industry have experienced such a demand drop. Uncertainty around the timing of the overall economic recovery and a renewing of consumer confidence will remain high until there is a vaccine or a demonstrated cure protocol. The industry, then, needs to be prepared for a prolonged dip. This requires an immediate focus on cash containment measures and a thorough resizing of the business while preserving skills and capabilities. There are six major areas companies must address now: (1) Begin with your leaders: Carefully assess and retain those leaders who are best equipped to lead your recovery. These will be leaders who are highly adaptive and who can anticipate and lead innovative solutions to unfamiliar problems. At this time, your organization needs leaders who are authentic, empathic, inclusive and inspiring. Effective leadership will help you create a compelling vision for the future, communicate this effectively, and democratize decision-making, thus provoking creativity and innovation in others. The very best leaders demonstrate the emotional intelligence and resilience to inspire teams to make the most of what is a very challenging environment. (2) Be realistic about the topline impact: Model realistic production scenarios at least until 2022, including one that assumes production “going dark” well beyond production rate cuts announced by aircraft equipment manufacturers. Ensure that your models account for the severe impact on the aftermarket business, assuming a scenario of 70% of the fleet staying parked and accelerated retirement of older aircraft. (3) Focus on a detailed cash forecast: Launch a comprehensive cash management program across the organization with a focus on cash as a key scarce resource. Centralize important cash decisions during the crisis and apply a “cash is king” philosophy. Review cash forecasting based on new topline scenarios and adjusting “business as usual” assumptions. For instance, what will be the added cash burn from additional supplier support or from deteriorating client payment terms? Challenge all capital expenditures, keeping only must-haves and deferring all noncritical capital projects. If you were spending cash on an acquisition, revisit, renegotiate or exit the deal. (4) Adjust cost base to incorporate a significant ramp-down: Determine what cost structure your business can afford with a 50% ramp-down in production. Aggressively reduce operating costs to align with your darker topline scenario. Conduct a zero-based resize for all functions, headcount, and expenses, including engineering and program management. Assess the impact of production ramp-down as well as how you can optimize your manufacturing footprint and adapt your industrial operations by removing production lines and merging stations. Streamline selling, general and administrative costs to match a significantly smaller business. Adopt a startup mentality and digitize your operations. (5) Protect and reshape the supply chain: This will be a key challenge for the whole industry. Find the answer to the question of how to keep a solid supply base while cutting production rates by 30-50%. Actively monitor your supply chain, identify critical suppliers early and anticipate potential consolidation. Be prepared to respond to distressed supplier situations, including bankruptcies. Use this opportunity to redesign your supply chain. What kind of supply chain do you want after the crisis is over? Who could you team up with to keep the critical skills of your suppliers? (6) Negotiate with the government: The aerospace industry is vital for the health and recovery of most economies. While government aid has been quickly set in motion in Europe and North America, it often comes with strings attached. Navigating this will require strong coordination with shareholders, customers, suppliers, creditors and government stakeholders. Apply for the available government financing if it is appropriate for your business or go to financial markets, but do not accept funding if it is not enough to cover the needs of your dark scenario. Acting quickly and decisively will be critical when leading teams through this dramatic change in the industry. At the same time, adapting and revising plans continually in the face of new information will be the new norm. Eric Bernardini is managing director of Alix Partners. 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  • Date Limite : 7 avril 2021 | 6e édition de la grand-messe Mtl inc. - Appel à candidature

    17 mars 2021

    Date Limite : 7 avril 2021 | 6e édition de la grand-messe Mtl inc. - Appel à candidature

    APPEL À CANDIDATURES OUVERT! ✅ Vous êtes une startup montréalaise innovante? ✅ Vous êtes au stade de prédémarrage ou de démarrage? ✅ Vous souhaitez rencontrer les acteurs de l'écosystème et profiter d'une visibilité exceptionnelle auprès de médias? La grand-messe Mtl inc., propulsée par Behaviour, est une occasion unique de se faire connaître auprès des influenceurs, médias, investisseurs, accélérateurs et des organismes de soutien en entrepreneuriat. À la clé : ? exposer votre produit/service dans LA foire des startups réputée pour mettre en lumière les startups les plus innovantes ? pitcher et rayonner auprès de médias, d'influenceurs, et du grand public ? courir la chance de recevoir une mention coup de cœur de la part de Behaviour ou une bénédiction des médias C'est gratuit, mais il n'y a que 40 places pour les exposants. Faites vite! Date limite des candidatures : 7 avril. ?? JE POSE MA CANDIDATURE ?

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