14 février 2022
LES BRÈVES DE L'ACTUALITÉ | 14 FÉVRIER 2022
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12 mai 2021 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive
BDC Capital has launched the “Deep Tech Venture Fund” with an initial $200 million. BDC Capital has said that the fund is interested in space technology. BDC said the fund will “accelerate the development of transformational technologies in a number of sectors including quantum, electronics, photonics, foundational AI and related fields.” In addition to providing access to various funding options, BDC Capital will provide technical experts and facilitate market entry.
Dans le cadre de son projet ZEROe, Airbus étudie trois concepts différents pour les nouveaux avions de ligne qui pourraient entrer en service autour de 2035. Le plus récent d'entre eux concerne une cellule à fuselage intégrée qui serait capable de transporter jusqu'à 200 passagers sur des vols d'environ 3 700 kilomètres. La conception s'appuie sur le modèle Maveric sur lequel Airbus travaille depuis juin 2019. La propulsion repose sur une paire de moteurs à turbine à gaz modifiés alimentés par de l'hydrogène liquide qui serait stocké et distribué via des réservoirs situés derrière la cloison arrière sous pression. Le troisième concept est un double turbopropulseur de 100 places qui comporterait des turbines à gaz modifiées alimentées à l'hydrogène et volerait sur des distances d'environ 1 852 kilomètres. Un démonstrateur d'hydrogène au sol devrait être prêt d'ici la fin de l'année.
Two Canadian university rocketry teams, Space Concordia and UBC Rocket, are achieving remarkable results in U.S. competitions. They are competing in the Base 11 Space Challenge, to design, build and launch a liquid-propelled, single-stage rocket to an altitude of 100 km by the end of this year. The prize for reaching this goal is a US$1 million. In the recently completed Preliminary Design Review, Space Concordia took first place and UBC Rocket third.
The Canadian Space Agency has awarded Bishops University a $1 million contract for the development of technology suitable for a microsatellite mission to explore new exoplanets. This contract is for one of seven priority technologies entitled “Enabling Technologies for the Exploration of New Worlds – microsatellite opportunity”.
Transport Canada (TC) has announced the formation of CanaDAC, a “Drone Advisory Committee”. It will serve “as a national forum for industry stakeholders to inform priority policy and regulatory areas of focus for TC.”
Wisk Aero, a start-up backed by Boeing and Kitty Hawk, will supply and operate up to 30 of its eVTOLs for Blade Urban Air Mobility's passenger transportation network. Wisk was formed in 2019 when Boeing agreed to combine some of its development work on eVTOLs with a division of Kitty Hawk, the firm started by Google co-founder Larry Page and Sebastian Thrun.
Directional Aviation's OneSky Flight has acquired UK-based Halo Aviation, just months after buying New York City-based Sikorsky S-76 operator Associated Aircraft Group. Directional's longer-term goal is to jump into advanced air mobility, with these acquisitions providing “a platform for the entry into service of electric vertical take-off and landing (eVTOL) technology”.
Textron appears to have ruled out the imminent launch of an urban air mobility (UAM) vehicle, stressing that propulsion systems, and in particular battery technology, have not advanced sufficiently. Earlier this year Textron formed a new division, eAircraft, which brings together relevant expertise from its Textron Aviation, Bell and Textron Systems businesses.
Volatus Aerospace is to begin the manufacture of up to 1,200 units of the innovative FIXAR VTOL drone per year at its new facility at the Lake Simcoe Regional Airport in Oro, Ontario. Volatus' contribution to the venture, including in-Canada production site set-up, business development and technical support is estimated to total approximately $1 million. FIXAR is a Latvian company.
L'entreprise québécoise Héroux-Devtek va concevoir, développer et construire le système de train d'atterrissage du nouveau jet d'affaires Dassault Falcon 10X et aussi fournir des pièces de rechange et des services après-vente à Dassault Aviation.
Thales confirme ses perspectives annuelles de chiffre d'affaires. L'entreprise indique que « la quasi-totalité des lignes de produit enregistre une croissance organique sur le trimestre ». Le chiffre d'affaires trimestriel a augmenté de 1,9% à périmètre constant, à 3,9 milliards d'euros, et les commandes de 31% à 3,4 milliards d'euros.
The Pearl 10X that will power the Falcon 10X is based on the Advance2 engine core, combined with a “high-performance low-pressure system”. Its take-off thrust rating will be 18,000lb. It is designed to operate on 100 per cent Sustainable Aviation Fuels. The engine includes combustor tiles, manufactured using an Additive Layer Manufacturing (ALM) process.
Lancé en juillet 2008, entré en service commercial en août 2016, le programme Leap a équipé 1 400 appareils avec trois modèles de moteurs, le Leap-1A, pour l'A320neo, le Leap-1B pour le Boeing 737 MAX et le Leap-1C pour le Comac C919.
Boeing will open two 737-800BCF conversion lines with COOPESA in Costa Rica. Boeing forecasts 1,500 freighter conversions will be needed over the next 20 years. 1,080 will be narrowbody conversions, with nearly 30% of that demand coming from North America and Latin America.
Spirit delivered components for 269 commercial aircraft in the first quarter, 17% fewer than in 2020. This included 29 B737 fuselages, up from 18 in the first quarter of 2020. Spirit is increasing 737 Max production rates in line with Boeing's objective of 31 aircraft per month in 2022. Spirit also increased B767 deliveries to 10 shipsets. Other commercial programmes declined; B787 shipments fell to 14 from 40 in 2020 and Airbus A350 shipments to 12, down from 26.
Safran Electrical & Power and Pyroalliance will develop a fire-protection system for aircraft electric propulsion systems. They intend to introduce technology that could protect against the threat of an electric arc. Their goal is to have it ready for commercial use in 2023. France's DGAC is providing 50% of the undisclosed budget under the government's Recovery Plan.
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Airbus is introducing autonomous features to its helicopter Flightlab through a project codenamed
Vertex. The objectives include simplifying mission preparation and management,
reducing helicopter pilot workload, and increasing safety. Technologies to be explored include
vision based sensors and algorithms for situational awareness and obstacle detection; fly-bywire
for enhanced auto-pilot; and an advanced human-machine-interface in the form of a
touchscreen and head worn display for inflight monitoring and control.
In the first quarter orders fell by 26 percent to 40 net orders, compared with 54 in 2020.
Deliveries reduced by eight to 39 helicopters. The total order backlog dropped 5 percent, to 664
helicopters. EBIT increased 17 percent to $75 million due to increased service revenues and
reductions in program and research and development spending.
14 février 2022
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16 juin 2021
Commandes, livraisons et cadence de production Airbus Airbus a livré 50 avions en mai et 220 depuis le début de l'année. et a reçu 94 commandes et subit 125 annulations cette année. Airbus a enregistré en mai sept commandes d'avions commerciaux (5 A350-900 Lufthansa ; 2 A320neo Volaris). Le carnet de commandes d'Airbus s'établit 6 933 appareils. Boeing Boeing a enregistré en mai 73 commandes brutes et 53 annulations. Boeing a vendu 5 B787-9 à Lufthansa, un 777F à Lufthansa Cargo, ainsi que 61 B737 pour plusieurs compagnies dont Southwest Airlines et Alaska Airlines. 48 737 MAX ont été annulés. Boeing a livré 17 appareils dont 10 B737 MAX. Son carnet de commandes s'établit à 4 121 appareils, dont 3 291 B737. Boeing B787 (3 juin) Boeing plans to return to pre-pandemic production rates for the 787 Dreamliner. CEO Dave Calhoun stated that he anticipates an incremental increase from five back up to 14 per month, but did not specify a timeline. Industrie Aérospatiale CMC (8 juin) Transport Canada has granted technical standard order (TSO) approval for the CMC Electronics MFD-4068 Smart Multifunction Display (SMFD). The MFD-4068's centre-mounted unit can drive adjacent displays and a head-up display. It features an open architecture platform that allows customers to develop their own applications. Deutsche Aircraft D328eco (8 juin) Deutsche Aircraft's modernisation of the Dornier 328 turboprop, the D328eco, includes a Garmin integrated avionics suite that makes use of touchscreens. The company claims that this “Companion” flightdeck will support future single-pilot operations with features such as flight-envelope protection, an automatic emergency descent mode, and runway alerting. Collins Aerospace (7 juin) Collins Aerospace a été sélectionné par Airbus pour fournir les PSU (Passenger Service Units, unités de service passagers) des cabines Airspace de la famille A320. Les nouvelles unités, fabriquées en matériaux composites, permettent une installation et un retrait rapides. CS Group (7 juin) En 2020, CS Group a réalisé 209 millions d'euros de chiffre d'affaires et a un objectif de 400 millions en 2024 à 50% par croissance externe. Dans les secteurs de la défense et de la sécurité (40% de son activité), CS Group compte se développer dans les systèmes de liaisons de données tactiques dans les systèmes de simulation et de surveillance de zones (lutte anti-drones et surveillance maritime). Le groupe ambitionne de réaliser des acquisitions en Europe et veut jouer un rôle important pour traiter les données spatiales. US investments in Chinese companies (4 juin) The US president has issued an executive order that bars US securities investment in 57 Chinese companies with defence tie to “ensure that US investments are not supporting Chinese companies that undermine the security or values of the United States and our allies.” The list includes tech firms and major aerospace players including the Aero Engine Corporation of China, several AVIC units, and space companies. Boeing new product development (3 juin) According to Morgan Stanley Research, suppliers confirm that Boeing's most recent design studies are for an aircraft combining aspects of the previous New Midsize Airplane (NMA) and the Future Small Airplane (FSA). This would be a large single-aisle design similar in size and dimensions to the 757-300, with a range of up to 5,000 nm and significantly improved operating economics. The current focus is on a composite wing and aluminum fuselage. MRO Airbus Helicopters (9 juin) Airbus Helicopters annonce l'acquisition de ZF Luftfahrttechnik GmbH afin de renforcer ses capacités de maintenance, de réparation et de révision (MRO). ZF Luftfahrttechnik est un partenaire de service MRO pour la majorité de la flotte d'hélicoptères de la Bundeswehr allemande. L'entreprise est fournisseur de la boîte de vitesses principale du H135, de la boîte de vitesses de queue de l'hélicoptère Tigre, et détient une part du programme H145. Drones- Advanced Air Mobility Vertical Aerospace (10 juin) Vertical Aerospace has agreements with American Airlines, Virgin Atlantic and aircraft lessor Avolon for future deliveries of electric air taxis. American Airlines is investing $25 million in the company, Avolon intends to become an equity investor as well while Virgin Atlantic plans to purchase up to 150 eVTOL aircraft. Electra Aero (10 juin) Electra Aero a dévoilé son concept d'avion électrique étudié pour desservir les marchés régionaux. L'avion est conçu pour transporter jusqu'à 7 passagers et un pilote avec une autonomie de 800 km. L'avion disposera de 8 moteurs électriques alimentés par des batteries et un turbogénérateur silencieux. La certification est prévue en 2026. Honeywell (10 juin) L'équipementier américain Honeywell, déjà présent dans les programmes de taxi volant de Volocopter et de cargo autonome de Pipistrel, va développer les commandes de vol électriques et l'avionique du futur eVTOL de l'allemand Lilium. Helisul Aviation (7 juin) Brazilian helicopter operator Helisul Aviation ordered up to 50 of the four-passenger eVTOLs being developed by Eve Urban Air Mobility Solutions. The first of the new aircraft are due to be delivered in 2026. Prior to this, Helisul and Eve plan to start proof-of-concept air taxi operations in Brazil using Helisul's existing fleet of Airbus and Bell helicopters. Joby Aviation (6 juin) Joby Aviation has partnered with REEF Technology (REEF) and Neighborhood Property Group (NPG) to develop takeoff and landing sites for its aerial ridesharing service, scheduled for launch in 2024. REEF is the country's largest parking garage operator focused on transforming these underutilized assets into multi-use mobility hubs. NPG is a real estate acquisition company. Spatial Kepler (9 juin) Canadian startup Kepler plans to build a U.S. presence after raising $60 million for its 15-satellite Low Earth Orbit (LEO) constellation. It plans to have 150 employees by the end of 2021. Tribe Capital, a major investor in 3D-printed rocket specialist Relativity Space, led Kepler's Series B funding round. Venture capital firm Canaan Partners, and existing investors including IA Ventures and Costanoa Ventures, also participated. Relativity Space (8 juin) Relativity Space has unveiled its fully reusable, 3D-printed Terran R rocket. It will be 216 feet tall by 16 feet wide, with the ability to lift more than 44,100 lbs. (20,000 kg) to LEO. Terran R's payload capacity is close to that of SpaceX's Falcon 9, a pioneer in launcher reuse. Innovation Daher/Safran/Airbus (11 juin) The EcoPulse distributed propulsion hybrid aircraft demonstrator, developed by Daher, Safran, and Airbus with the support of France's Civil Aviation Research Council (CORAC) and Civil Aviation Authority (DGAC).has completed wind tunnel testing at the Airbus UK Filton facility. Airbus /Safran /Dassault (10 juin) En partenariat avec Safran, Dassault, la direction générale de l'aviation civile (DGAC) et le centre français de recherche aérospatiale (Onera), Airbus va faire voler d'ici à la fin de l'année un A320 utilisant 100% de carburant alternatif. En remplaçant la totalité du kérosène par un carburant alternatif durable conçu à partir de la biomasse. Ces carburants existent aujourd'hui mais la réglementation impose qu'ils soient mélangés à hauteur de 50% avec du kérosène. Centre national d'études spatiales (CNES) (8 juin) Le CNES et l'incubateur toulousain Nubbo ont signé un partenariat afin de lancer « TechTheMoon », le premier incubateur au monde dédié à l'économie lunaire. Le CNES et Nubbo sont à la recherche de pépites susceptibles de contribuer à des solutions pour développer des ressources lunaires, et pour garantir le support de la vie des hommes et des femmes travaillant dans une base lunaire. Thales Alenia Space (8 juin) Thales Alenia Space implantera son usine de production de dirigeables stratosphériques à Istres. Le Stratobus sera positionné à une altitude de 20 km pour maintenir sa position stationnaire. L'appareil couvrira avec précision une zone d'observation de 500 km de diamètre et sera capable d'embarquer jusqu'à 450 kg de capteurs, radars et relais télécoms. Flying Whales (7 juin) Flying Whales a choisi d'implanter sa première usine à Bordeaux au coût de 100-130 millions d'euros. Le capital de l'entreprise pourrait évoluer prochainement, avec une reprise par des actionnaires français de la part de l'avionneur chinois Avic (25%) dans le holding FL WH Holdco,propriétaire de Flying Whales. Les autres actionnaires sont le gouvernement du Québec (25%), la Région Nouvelle Aquitaine (30%), Air Liquide, Bouygues, ADP et l'ONF.
23 juillet 2021
As we roll into summer, IDEaS isn't slowing down! Projects are progressing, new contracts are being signed, and new challenges for innovators are being launched. Here are the latest news! Green Heat Test Drive and Competitive Projects CFP#5 Headline the Summer Lineup New Call for Proposals (CFP) from Test Drives and Competitive Projects are on the way. The Green Heat: Low Carbon Energy Generation for Heating Existing Buildings Test Drive will be issuing its call for proposals soon. You can see the Green Heat Advance Procurement Notice now to prepare for the call. Six new challenges under Competitive Projects will also be released in the coming weeks. Here's a sneak peek: Worth a thousand sources: A fused picture for continental surveillance We Sea You: Digital tracking and accounting on navy vessels Erosion from Motion: Reducing wear and tear on rotary blades Wireless is where it's at: Secure and Seamless Wireless Network Onboard Ships High Bandwidth, Low Profile: Next generation point-to-point communication solutions for the field Less GHGs on the Seas: Practical solutions to measure and record energy consumption Stay tuned for more info! Competitive Projects Keep Rolling Our latest call for proposals (CFP#4), which focused on a number of domains including autonomous vehicles, lightweight modular armour, acoustic and visual detection, cybersecurity and data analysis, has now awarded 48 $200K contracts with innovators. On top of that 23 $1 million contracts for CFP #2 have been awarded, completing component 1B for this call. These milestones add up to IDEaS funding fast and moving science and technology through our innovation pipeline. The Pop Up City Contest Pitch Completes Round 3 The Pop Up City Contest held its Round three pitch event. Six contest teams from across Canada went head-to-head presenting their solutions that integrated water, waste and energy systems for relocatable temporary camps for troops. Over 100 DND/CAF and DRDC representatives attended the event, including other government departments. Up to three lucky winners will each receive up to $1.5M each to build a prototype of their solution. Get a flavour of the competition by watching the wrap up video, which was recently featured in Defence Team News. Winners will be announced in August 2021. DND Poised to Host Next NATO Innovation Hub Challenge in Fall 2021 After a successful Pitch Event hosted by Portugal, the torch was passed to Canada to deliver the next Innovation Challenge for the NATO Innovation Hub. IDEaS and the Canadian Special Operations Forces Command (CANSOFCOM) will be working together to release DND's Innovation Challenge for a Fall Pitch Event. This Dragon's Den-style competition invites innovators from all NATO nations to tackle defence challenges and design solutions. Stay tuned for more details in the coming months. New Look for IDEaS Webiste You may have noticed a new look and feel with the IDEaS web site. Frankly, it's hard to miss. We are proud to launch our new web site, which gives easier access to innovators to past, present and future challenges, compare individual results from each challenge, as well as a refreshed look. We hope it makes the IDEaS experience that much better. Check it out! PSPC Wants Your Feedback As you know, the IDEaS program works very closely with Public Services and Procurement Canada (PSPC). Much like our partners we are committed to advance equity, diversity, and inclusion in our day-to-day activities, decisions and partnerships choices. Including everyone enhances the potential of game changing innovative defence and security solutions because we are drawing on all strengths of Canada's population. As part of the Government of Canada's mandate to pursue economic empowerment for Black entrepreneurs, PSPC has undertaken initiatives to increase the participation of Black-owned or -led businesses in federal procurement such as the Black Businesses Procurement Pilot launched on January 12, 2021. In line with this initiative, a Request for Information (RFI) was initiated to seek feedback directly from Black-owned or -led businesses regarding their experience with federal procurement. In order to assist PSPC's initiatives to support opportunities for Black Canadians, we encourage all Black-owned or -led businesses to fill out this 10 minute questionnaire. Being inclusive is important to enhance innovative solutions, and that is what we strive to do better every day. Alors que nous commençons l'été, le programme IDEeS ne ralentit pas! Les projets progressent, de nouveaux contrats sont signés et nous continuons de lancer de nouveaux défis aux innovateurs. Voici les dernières nouvelles! Le Banc d'Essai Énergie Verte et l'appel de propositions « Projets compétitif numéro 5 » sont à l'affiche cet été De nouveaux appels de propositions (ADP) pour Banc d'essais et Projets compétitifs sont en route. Le Banc d'Essai Énergie Verte : Production d'énergie à faibles émissions de carbone pour le chauffage de b'timents existants, publiera son appel de propositions bientôt. Vous pouvez présentement consulter l'avis préalable de passation de marché portant sur l'Énergie Verte afin de vous préparer à cet appel. Six nouveaux défis sous Projets compétitifs seront également publiés dans les semaines à venir. En voici un avant-goût : Une image vaut mille sources: image fusionnée pour la surveillance continentale On vous voit – suivi et comptabilité numériques sur les navires de la marine Érosion due au mouvement – réduire l'usure des pales de la voilure tournante Le sans-fil est là où il se trouve : Réseau sans fil sécurisé et transparent à bord des navires Large bande passante, courte portée – solutions de communication point à point de nouvelle génération pour le terrain Moins de GES en mer : des solutions pratiques pour mesurer et enregistrer la consommation d'énergie Restez à l'affût pour plus d'informations ! Les Projets compétitifs se poursuivent Notre dernier appel de propositions (numéro 4) portait sur les domaines des véhicules autonomes, des blindages modulaires légers, de la détection acoustique et visuelle, la cybersécurité ainsi que l'analyse des données. Cet appel a permis d'attribuer 48 contrats de 200 000 dollars à des innovateurs. En outre, nous avons attribué 23 contrats d'un million de dollars dans le cadre du deuxième appel de propositions, ce qui complète la composante 1B de cet appel. Gr'ce à ces avancées, IDEeS finance rapidement des sciences et des technologies rapides et évolutives par le biais de notre pipeline d'innovation. L'évènement de présentation du concours Ville Éclair complète la troisième ronde Le concours Ville Éclair a tenu sa troisième ronde de présentation. Six équipes de participants ont présenté leurs solutions intégrant les systèmes de traitements d'eau, de déchets et d'énergie pour des camps temporaires plus efficace pour les troupes. Plus de 100 représentants du MDN/FAC, de RDDC, ainsi que d'autres ministères étaient présents. Jusqu'à trois heureux gagnants recevront jusqu'à 1,5 million de dollars chacun pour la construction d'un prototype de leur solution. Pour en savoir plus sur le concours, visionnez la vidéo de clôture, qui a récemment fait l'objet d'un article dans les Nouvelles de l'équipe de la défense. Les gagnants seront annoncés en août 2021. Le MDN sera le prochain organisateur du défi du Centre d'innovation de l'OTAN à l'automne 2021 Après un événement de présentation réussi organisé par le Portugal, le flambeau fut passé au Canada pour organiser le prochain défi du Centre d'innovation de l'OTAN. IDEeS et le Commandement des Forces d'opérations spéciales du Canada (COMFOSCAN) travailleront ensembles à la publication du prochain défi d'innovation du MDN dans le cadre d'un événement de présentation à l'automne. Cette compétition style « Dragon's Den » invite les innovateurs de toutes les nations de l'OTAN à relever les défis de la Défense et à concevoir des solutions. Restez à l'écoute pour plus de renseignements dans les prochains mois. Nouveau look pour le site IDEaS Vous avez peut-être remarqué que le site Web d'IDEeS a changé de configuration. Pour être honnête, c'est difficile à manquer. Nous sommes fiers de lancer notre nouveau site Web, qui permet aux innovateurs d'accéder plus facilement aux défis passés, présents et futurs, de comparer les résultats individuels de chaque défi, ainsi que de bénéficier d'un look actualisé. Nous espérons qu'il rendra l'expérience IDEeS encore plus agréable. Rendez-vous sur le site ! SPAC veut vos commentaires Comme vous le savez, le programme IDEeS travaille en étroite collaboration avec les Services publics et Approvisionnement Canada (SPAC). Tout comme nos partenaires, nous nous engageons à faire progresser l'équité, la diversité et l'inclusion dans nos activités quotidiennes, nos décisions et nos choix de partenariats. Inclure tout le monde améliore le potentiel de solutions novatrices de défense et de sécurité qui changent la donne, car nous nous appuyons sur toutes les forces de la population canadienne. Dans le cadre du mandat du gouvernement du Canada de poursuivre l'autonomisation économique des entrepreneurs noirs, SPAC a lancé des initiatives pour accroître la participation des entreprises appartenant ou dirigées par des Noirs aux marchés publics fédéraux, comme le projet pilote d'approvisionnement auprès des entreprises noires lancé le 12 janvier 2021. Dans le cadre de cette initiative, une demande d'information a été lancée pour obtenir des commentaires directement des entreprises appartenant ou dirigées par des Noirs concernant leur expérience en matière d'approvisionnement fédéral. Afin d'aider les initiatives de SPAC visant à soutenir les opportunités pour les Canadiens noirs, nous encourageons toutes les entreprises appartenant ou dirigées par des Noirs à remplir ce questionnaire de 10 minutes. Être inclusif est important pour améliorer les solutions innovatrices, et c'est ce que nous nous efforçons de faire mieux chaque jour.