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BDC Capital lance un fonds de capital-risque de 200M$

Par Denis Lalonde

Publié le 05/05/2021 à 07:00

BDC Capital lance un fonds de capital-risque de 200 millions de dollars pour «accélérer le développement de technologies transformatrices».

Le Fonds pour les technologies profondes (FTP) sera dirigé par Thomas Park et souhaite investir dans 15 à 20 entreprises canadiennes dans les secteurs de la technologie quantique, l'électronique, la photonique et l'intelligence artificielle fondamentale.

«Notre vision pour le Fonds est d'aider à combler une lacune importante dans le paysage technologique canadien, c'est-à-dire la commercialisation et le développement de la recherche de calibre mondial dans des domaines comme la technologie quantique et la photonique, ainsi que la création de nouveaux talents canadiens dans ces secteurs», indique M. Park.

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«On parle de technologies qui sont encore à l'étape de la recherche et qui n'ont pas encore d'applications commerciales, mais au potentiel énorme», explique le gestionnaire.

La stratégie du FTP est d'investir 5 à 7 millions de dollars dans chaque entreprise qu'elle parrainera. Le reste de l'argent servira à participer à des rondes subséquentes de financement au fil des ans.

Alors que des startups de technologie profonde commencent à émerger partout dans le monde, BDC Capital dit créer le fonds «pour permettre aux entrepreneurs canadiens du secteur d'avoir accès au capital dont ils ont besoin pour être compétitifs à l'échelle mondiale».

«Il semble manquer une courroie de transmission pour identifier des technologies qui sont développées dans des universités, les laboratoires ou les centres de recherche et faire le lien avec la culture entrepreneuriale et les grands donneurs d'ordres», raconte Jérôme Nycz, vice-président exécutif à BDC Capital.

Ce dernier ajoute qu'avec le fonds, BDC Capital fait le pari qu'elle peut devenir cette courroie de transmission et permettre la création d'entreprises en démarrage qui seront en mesure de franchir toutes les étapes jusqu'à la commercialisation de leurs technologies à travers le monde.

Le FTP prévoit mener ses activités sur une période de 12 ans qui pourrait être prolongée de quatre années supplémentaires. L'objectif derrière cette stratégie est d'agir comme «investisseur patient».

«Par exemple, nous sommes actionnaires de D-Wave, une entreprise d'informatique quantique de Colombie-Britannique, depuis 18 ans. On a participé à 11 rondes de financement. C'est juste depuis 5 ans qu'on voit vraiment l'application commerciale de cette technologie avec des clients comme Volkswagen et d'autres grandes entreprises. C'est ce que nous voulons faire avec les entreprises dans lesquelles nous investirons», dit M. Nycz.

L'équipe de gestionnaires du fonds espère que sa valeur dépassera le milliard de dollars d'ici 12 à 16 ans. «C'est notre aspiration. Notre vision est que chacune de nos entreprises soit de calibre mondial en technologies avec des revenus annuels dépassant le milliard de dollars. Nous voulons créer des champions mondiaux ayant leur siège social au Québec et au Canada», raconte Thomas Park.

Jérôme Nycz ajoute que BDC Capital va utiliser tous les moyens à sa disposition pour atteindre son objectif, ce qui passera par des alliances avec des syndicats d'investisseurs canadiens, comme Tandem Launch, Real Ventures ou Boréal Ventures.

«Nous possédons des investissements dans 90 fonds et 350 entreprises à travers le Canada. Notre connaissance du marché est très bonne», dit-il.

À travers le Fonds pour les technologies profondes, BDC Capital, division d'investissement de la Banque de développement du Canada, dit s'être inspirée du fonds américain The Engine, qui a obtenu des capitaux privés et s'est associé au Massachusetts Institute of Technology (MIT) et à l'Université Harvard «pour financer la croissance et le développement des technologies les plus prometteuses issues de ces deux institutions».

https://www.lesaffaires.com/imprimer/dossier/defi-start-up/bdc-capital-lance-un-fonds-de-capital-risque-de-200m/624703

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Dotée d'un budget total de 250 millions de dollars sur trois ans, cette initiative sera mise en oeuvre par les agences de développement régional (ADR) du Canada. Pratt & Whitney Canada /De Havilland (15 juillet) Pratt & Whitney Canada a dévoilé son plan pour développer et intégrer sa technologie de propulsion hybride électrique à un programme de démonstrateur de vol, dans le cadre d'un investissement de 163 M$ auquel participent les gouvernements du Canada et du Québec. L'objectif est d'atteindre une réduction de 30 % de la consommation de carburant et des émissions de CO2 pour un avion régional. P&WC travaille aux côtés de De Havilland Canada à l'intégration de la technologie dans un appareil De Havilland Canada Dash 8-100. Défense US Air Force Test Center (21 juillet) The US Air Force Test Center is seeking input from industry on Visual Display Systems capable of building on the F-35 Joint Simulation Environment, including modeling for the Lockheed Martin F-22, and future aircraft. Russie (20 juillet) Sukhoi « Checkmate », nouvel avion de combat mono-réacteur furtif de 5ème génération, a été présenté le 20 juillet 2021, à Moscou, au premier jour du salon MAKS 2021. Le LTS (Light Tactical System) « Checkmate » est un chasseur monomoteur léger de 5ème génération doté de technologies innovantes telles que l'intelligence artificielle, avec une faible signature radar et une manoeuvrabilité élevée. Son rayon d'action pourrait être de près de 3 000 km, et sa vitesse maximale comprise entre Mach 1,8 et 2. Pilatus PC-21 (19 juillet) The French Air Force has ordered nine Pilatus PC-21 training aircraft to add to the 17 aircraft it purchased in 2017. The PC-21s will replace twin-engine jet trainers which were previously used for pilot training. The Direction générale de l'armement (DGA), signed an agreement with F-AIR 21 to provide the training services. Pilatus will be a subcontractor for the supply of the PC-21s and other ground-based training systems and spare parts. 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Surf Air Mobility (20 juillet) US-based Surf Air Mobility has placed 100 firm orders and 50 options, all subject to financing, for Cessna Grand Caravan EXs, with initial deliveries scheduled for mid-2022. Surf Air Mobility is developing a hybrid-electric version of the Grand Caravan through its acquisition of Ampaire. It and Textron Aviation will jointly sell and market the platform; Textron Aviation will “use its expertise and deep customer relationships to help accelerate adoption of the electrified Cessna Grand Caravan”. A retrofit of existing aircraft will also be available. DHL / Dronamics (19 juillet) DHL plans to deploy 4,000 middle-mile drones from Dronamics in Europe that can each carry up to 770 pounds for up to 1,500 miles, with the first one expected in October and the rest to follow through 2030. DHL is also using smaller drones in Germany, China and Tanzania to transport documents, pharmaceuticals and packages over shorter distances. Dronamics has also signed a partnership with Hellmann Logistics to develop a cross-border cargo delivery service. DHL and Dronamics will work together to establish the dedicated drone-delivery network. Spatial Northstar Ciel et Terre (22 juillet) NorthStar Ciel et Terre annonce une collaboration avec la Garde côtière canadienne (GCC) afin de développer un système d'observation de la Terre pour la surveillance des environnements côtiers et maritimes (SOTSECM). Il vise à améliorer la qualité de l'information et à communiquer des connaissances sur la pollution maritime, l'état des glaces et les écosystèmes côtiers, qui sont directement touchés par les changements climatiques. Cette initiative bénéficiera de l'expertise du Centre Eau Terre Environnement de l'Institut national de la recherche scientifique (INRS) du Québec ainsi que d'une contribution financière de 1,5 m $ du Programme canadien pour la sûreté et la sécurité (PCSS) de Recherche et développement pour la défense Canada (RDDC). Allemagne France (21 juillet) Un nouvel accord spatial a été conclu entre l'Allemagne et la France, garantissant « le financement de la fusée Ariane 6, la coopération entre les deux pays sur les lanceurs, et aussi la préférence européenne sur les lancements de satellites ». Les deux pays ont aussi convenu de coopérer dans le domaine des micro-lanceurs, et réaffirme la préférence européenne pour les lancements de satellites. Paris et Berlin vont de plus instaurer un groupe de travail commun réunissant industriels et ministères franco-allemands sur les semi-conducteurs. Lockheed Martin (19 juillet) Lockheed Martin has officially opened its Spacecraft Test, Assembly and Resource (STAR) Center, an advanced manufacturing facility. The Center will expand manufacturing, assembly and testing capacity for NASA's Orion spacecraft programme and support future space exploration. Work will start with the Orion Artemis III spacecraft, with components already in development. Innovation SPRINT Program UK (22 juillet) The SPRINT (Space Research and Innovation Network for Technology) programme has secured £2 m from the Research England Connecting Capability Fund (CCF) over a one-year period to enhance strategic knowledge exchange driving business innovation within the space sector. Universal Hydrogen (22 juillet) Icelandair has signed a letter of intent with Universal Hydrogen to examine the potential for conversion of its Dash 8 aircraft to hydrogen-electric power. Icelandair says that its short-range domestic operations are ideal for aircraft powered by alternative fuels. Availability of electricity from renewable sources is also a key enabler for a move away from jet fuel. Aurora Flight Sciences (19 juillet) Aurora Flight Sciences is researching the use of new flight control methods for electric aircraft. Instead of using ailerons, rudders, and elevators for control surfaces, the DARPA Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) project seeks to use actuators or effectors. ******

  • SOSCIP Call for Proposals

    15 février 2020

    SOSCIP Call for Proposals

    Hello Members of the SOSCIP Community, Since 2012, SOSCIP has been Canada's leading R&D consortium dedicated to harnessing advanced computing to drive industry innovation. Our mission is to bring together industrial partners and academic researchers and provide them with advanced computing technologies and expertise to solve social, technical and business challenges. Thanks to your sustained support, SOSCIP has built an advanced ecosystem that is integrating state-of-the-art technologies alongside highly qualified personnel (HQP) trained to leverage those technologies and drive Ontario companies to the forefront. We are very excited to announce that SOSCIP is launching two new HPC platforms to meet the rising demand for GPU-Acceleration and Parallel-CPU access among the SOSCIP community. Highlights of the two systems are below and you can read the full description of the platforms on our webpage: GPU-Accelerated Platform The new SOSCIP GPU-Accelerated Platform is a high-performance GPU cluster powered by NVIDIA Tesla V100 GPUs and IBM Power9 CPUs. Mist is a collaboration between SOSCIP and SciNet, which consists of a total of 54 IBM AC922 servers each with 2×16 core Power9 GPU and 256GB RAM. Each compute node has 4 NVIDIA Tesla V100 GPUs with 32GB of RAM and CUDA capability 7.0 (Volta). This platform supports AI, Machine Learning and Deep Learning frameworks and has the capability of accelerating Molecular Dynamics codes (NAMD, Gromacs, etc.) and other computationally intensive applications in computational chemistry, geophysics, next generation sequencing and astronomy. Parallel CPU Platform The new SOSCIP Parallel-CPU platform is a homogeneous high-performance system attached to the SciNet supercomputer Niagara, which is designed to enable large parallel jobs in order to optimize throughput of a range of scientific codes running at scale, energy efficiency, and network and storage performance and capacity. Each compute node (based on Lenovo SD530 server) has 40 Intel Skylake/Cascade-Lake cores with 202GB (188 GiB) of RAM. The platform is an ideal system for running parallel code that cannot obtain cost-efficient speedup through GPUs, such as Computational Fluid Dynamics codes (OpenFoam, Nek5000, etc) and Quantum Chemistry codes (VASP, CP2K, etc). Apply now! SOSCIP supports collaborative R&D projects that involve academic and industry researchers working together to solve challenging problems using SOSCIP's compute platforms. Download our application template and apply for priority access on these new platforms by March 6, 2020. For more information, please contact either Andrew Jones at andrew.jones@soscip.org or Amy Hackney at amy.hackney@soscip.org for advice and guidance in completing your application. We are happy to discuss and review all draft proposals ahead of the priority application deadline. We look forward to seeing what you can do with these amazing new systems! Best regards, Tibor Tibor Turi, Ph.D. P.Eng. Executive Director | SOSCIP

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