21 août 2020 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive

HebdoSTIQ - 20 août 2020

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Actualités

Symposium sur le marché canadien de la défense et de la sécurité 2020


Les inscriptions ouvriront en primeur pour nos membres le 26 août prochain !

Une trentaine de donneurs d'ordres des secteurs clés de notre économie prendront part à cette 14e édition !


Les foires commerciales à l'ère de la COVID 19 : Une opportunité de revoir vos façons de faire pour optimiser vos résultats

Joignez-vous au prochain webinaire STIQ, présenté par Altitude Conseil, le 3 septembre à 12h


Le chantier maritime Davie lance un centre national de brise-glaces

Le chantier maritime Davie souhaite ainsi être reconnu comme leader dans la construction de navires adaptés aux conditions polaires pour convaincre ses clients d'ici et d'ailleurs de faire appel à son expertise


OCX Services lance un nouveau système de contrôle de qualité d'impression 3D

Afin de mieux protéger la population, OCX a développé quatre modèles de visières : pour adultes, enfants, dentistes et travailleurs de la construction


Portrait membre : Precicor

Spécialiste en moulage par injection plastique


Comment ajouter les “lives” à votre arsenal de contenus

Un article d'Exo B2B


Les bonnes nouvelles de l'industrie

Norgalv, NORISKE, Agnico Eagle, Baffinland, TMAC Resources, Groupe Gilbert


Occasions d'affaires

Occasions d'affaires privées

2020SC033 – Recherche de partenaire/gestionnaire en recrutement et placement de personnel

Une firme d'experts en recrutement et placement de personnel recherche un gestionnaire/partenaire intéressé à prendre une participation dans l'actionnariat de l'entreprise.

L'entreprise spécialisée en recrutement et placement des ressources humaines, en activité depuis près de 30 ans, avec notamment, une clientèle de filiales internationales implantées au Québec, souhaite préparer la relève et céder une part de ses actions à un gestionnaire/partenaire qui veut augmenter ses domaines de compétences et ses parts de marché.

Le gestionnaire/partenaire recherché dispose de compétences démontrées en recrutement et placement de personnel dans les secteurs industriels.


2020SC032 – Recherche d'une entreprise dans le domaine de la transformation du métal qui aurait une capacité de fabrication au Québec et en Europe

Une entreprise en pleine expansion recherche un sous-traitant du Québec spécialisé en transformation du métal qui dispose d'une usine ou d'un partenaire en Europe pour desservir ce marché.


Occasions d'affaires

Appels d'offres publics

2020NR200 – Support de présentoir pouvant accueillir une tablette

Fermeture : 04-09-2020


2020NR199 – 500 monoteneurs (monotainers), en treillis métallique, sur mesure

Détails de la demande : conteneurs empilables en mode fermé ou ouvert.


2020TT103 – 2 boîtes de service fermées aménagées, pour fourgonnette, avec équipement

Fermeture : 02-09-2020


2020TT104 – Conception, fabrication et fourniture d'une roue de turbine et de directrices, pour centrale électrique

Fermeture : 03-09-2020



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    Posted on April 7, 2020 by Dr. Suzanne Kearns This article originally appeared in The Hill Times and is published here with the permission of the author. The COVID-19 pandemic has challenged Canadians to adapt their way of life. Aviation professionals are playing a vital role in preserving societal functioning, with airlines volunteering to repatriate Canadians abroad, crew members risking exposure to reunite travellers with their families, and cargo operations playing a vital role in the supply chain – distributing essential medical supplies. These critical activities are only possible because of the work of the entire aviation sector that includes maintenance engineers, air traffic controllers, airport professionals, and so many others. In 2019 airlines carried 4.3 billion passengers, 58 million tonnes of freight, and supported 65.5 million jobs around the world (3.6 per cent of the world's gross domestic product according to the Aviation Benefits Report). The tourism sector is interconnected with aviation, supporting a further 37 million tourism-related jobs. The COVID-19 pandemic is testing the aviation industry in ways that were unfathomable at the beginning of this year. International aviation had been on a growth trajectory, with traffic projected to double in the coming 15 years. As 2020 began, some of the most pressing industry challenges were how to meet the demand for aviation professionals and achieve emission-reduction targets towards environmental sustainability. Aviation has always been a cyclical industry directly and rapidly impacted by downturns in the economy. The industry reported losses in the early 1990s due to the recession and again in 2001 after the 9/11 attacks; in 2003 following the SARS epidemic, and in 2008 linked to the financial crisis. Each of these downturns was followed by a period of economic recovery. Looking specifically at SARS, airlines lost $6 billion in revenues with the outbreak's economic impact having a V-shape where the rapid decline was matched by a speedy economic recovery. Despite the airline industry's cyclical nature it has maintained profitability for the past 10 years, with a profit of $25.9 billion in 2019 despite recent tragedies and challenges, according to IATA. For example, the sector faced the 737 Max accidents in 2018 and 2019, the Ukraine Airlines Flight 752 shot down in Iran, and the emergence of “flygskam” flight shaming air travel due to its emissions. Each of these events impacts passenger confidence in aviation, and many industry experts were bracing for an economic decline as a result. The industry maintaining profitability over the last decade is a testament to its strength and resilience. The COVID-19 pandemic is testing the aviation sector in new ways. The entire industry is being stretched to a breaking point, without interventions, it can not survive the crisis. Assuming travel restrictions are lifted after three months, 2020's passenger demand will be 38 per cent less than 2019, resulting in an impact of USD$ 252 billion according to IATA. Airports are projected to lose $46 billion in 2020, said Airport Council International (ACI). Although previous pandemics were followed by a sharp recovery, they did not cause recessions as COVID-19 might. This has led to three critical questions about the future of international aviation. When will the impacts of COVID-19 subside – and what will society look like when it does? How long will it take for people to have the funds and confidence to begin flying again? What specifically can be done to ensure the industry survives the crisis? How can we innovate during the downturn to craft a stronger future? The most pressing need for aviation is essential financial support through the pandemic, and in the coming months as society faces future waves of the virus. Beyond support to operators, it is critical to recognize that this situation also creates an opportunity to reflect upon and innovate practices within the industry. We will overcome this challenge, and hopefully build a better future. Key priorities during this time should explore how to mobilize Canada's innovation and research infrastructure towards aviation challenges. We have leading researchers in sustainability, cognitive science and engineering, material science, machine learning, automation, cybersecurity, and artificial intelligence among other areas. We are in a position to apply Canadian expertise towards aviation innovations, as important elements of our economic recovery strategy. What is certain is that COVID-19 will change the world – what is unknown is how we can learn from this to create a stronger and more resilient future together. https://www.skiesmag.com/news/covid-19-and-aviation-survival-recovery-and-innovation

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