30 juillet 2021 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive

StartAéro 360 | Brève de l'actualité du 26 juillet

Industrie Aérospatiale

Roll Royce (22 juillet)

Rolls-Royce has delivered the generator for the most powerful hybrid-electric propulsion system in aerospace, to a testbed in Bristol, UK. It and related power electronics will form part of the 2.5-megawatt (MW) Power Generation System 1 (PGS1) demonstrator programme, for future regional aircraft. The generator could also be used as part of a “more-electric” system for larger aircraft or within future ground or marine applications.

Airbus (21 juillet)


Airbus a livré le premier A350 depuis son centre d'achèvement et de livraison de gros-porteurs (C&DC) de Tianjin dans le nord de la Chine. L'appareil A350-900 a été livré à China Eastern Airlines, le plus grand exploitant d'Airbus en Asie et le deuxième au monde avec 413 appareils.

Mecachrome (21 juillet)


Mecachrome donne les raisons de l'acquisition de Hitim Group ; Hitim travaille pour deux divisions du groupe Safran, Safran Transmissions Systems et Safran Landing Systems, alors que Mecachrome travaille surtout avec Safran Aircraft Engines. Après le rachat d'Hitim, Mecachrome prévoit d'autres acquisitions et de déplacer son siège social de Tours à Toulouse à compter du mois de septembre 2021.

Embraer (21 juillet)


Embraer delivered 14 commercial aircraft and 20 business aircraft in the second quarter. The commercial aircraft comprised 7 E175 and 7 E195-E2. The business aircraft were one Phenom 100, 11 Phenom 300, and 8 Praetor 500/600. Embraer's commercial aircraft firm order backlog now comprises 141 E175, 3 E190, 5 E190-E2 and 157 E195-E2, a total of 306 aircraft.

Airbus A220 (21 juillet)


Russian carrier Azimuth is leasing six A220-300s from Air Lease and will be the first operator of the A220 in Russia. First delivery will take place in 2022. Air Lease has 50 A220-300s on order.

Groupe Figeac Aero (21 juillet)


Figeac Aero a, pour l'exercice 2020-2021, réalisé un chiffre d'affaires de 204,6 millions d'euros, contre 446,7 millions d'euros sur l'exercice 2019-2020, soit une baisse de 52,8%.
Le chiffre d'affaires de Figeac Aero au deuxième semestre de l'exercice 2020-2021 est en hausse de 16,8% par rapport au premier, et le groupe anticipe un chiffre d'affaires entre 250 et 300 millions d'euros sur l'exercice 2021-2022, soit une croissance comprise entre 22,2% et 46,66%.

Airbus pilot training (20 juillet)


Airbus has developed a cockpit-training platform for the A320 family which is designed to support initial and recurrent training for pilots through mobile devices and cloud technology. It is planning to extend this Mobile Airbus Training experience ((MATe Suite) to the A350 and A330 in 2022. MATe is a subscription-based service.

A.T.L.A.S. Aeronautik (16 juillet)


The Canadian government has provided $1 million as a repayable contribution from Développment économique Quebec (DEC) to A.T.L.A.S. Aéronautik (Granby) which manufactures and assembles complex components for the aeronautics industry. It will allow the company to improve its productivity thanks to its digitalization and expansion projects.

TECT Aerospace (16 juillet)


The Boeing Company will acquire TECT Aerospace, which filed for Chapter 11 bankruptcy in early April. It made an auction bid worth $19.84 million. TECT had originally reached an agreement with NWI Aerostructures LLC. However, Boeing provided TECT with $60 million in debtor-in-possession financing. TECT owed nearly $18.3 million to Boeing and $4.2 to Spirit AeroSystems. This led to Spirit suing TECT last summer.

CAE (16 juillet)


Le gouvernement du Canada fournira 190 m $ CA et le gouvernement du Québec 150 m $ CA à CAE durant les cinq prochaines années. CAE investira 1 milliard $ CA dans le projet Résilience, pour la transformation visant à développer les technologies comme les solutions numériques immersives utilisant les écosystèmes de données et l'intelligence artificielle.

Bell Textron Canada (16 juillet)


Bell Textron Canada will receive up to $200 million in federal funding and $75m in provincial government loans to support the Viridis project, which aims to develop and commercialize environmentally friendly aviation technology.

L'Initiative de relance régionale de l'aérospatiale (16 juillet)

L'Initiative de relance régionale de l'aérospatiale (IRRA) aidera les PME à atteindre les trois objectifs suivants : rendre leurs activités plus écologiques et adopter des pratiques durables sur le plan environnemental, améliorer la productivité et renforcer la commercialisation tout en favorisant l'intégration aux chaînes d'approvisionnement régionales et mondiales. Dotée d'un budget total de 250 millions de dollars sur trois ans, cette initiative sera mise en oeuvre par les agences de développement régional (ADR) du Canada.

Pratt & Whitney Canada /De Havilland (15 juillet)


Pratt & Whitney Canada a dévoilé son plan pour développer et intégrer sa technologie de propulsion hybride électrique à un programme de démonstrateur de vol, dans le cadre d'un investissement de 163 M$ auquel participent les gouvernements du Canada et du Québec. L'objectif est d'atteindre une réduction de 30 % de la consommation de carburant et des émissions de CO2 pour un avion régional. P&WC travaille aux côtés de De Havilland Canada à l'intégration de la technologie dans un appareil De Havilland Canada Dash 8-100.

Défense

US Air Force Test Center (21 juillet)


The US Air Force Test Center is seeking input from industry on Visual Display Systems capable of building on the F-35 Joint Simulation Environment, including modeling for the Lockheed Martin F-22, and future aircraft.

Russie (20 juillet)


Sukhoi « Checkmate », nouvel avion de combat mono-réacteur furtif de 5ème génération, a été présenté le 20 juillet 2021, à Moscou, au premier jour du salon MAKS 2021. Le LTS (Light Tactical System) « Checkmate » est un chasseur monomoteur léger de 5ème génération doté de technologies innovantes telles que l'intelligence artificielle, avec une faible signature radar et une manoeuvrabilité élevée. Son rayon d'action pourrait être de près de 3 000 km, et sa vitesse maximale comprise entre Mach 1,8 et 2.

Pilatus PC-21 (19 juillet)


The French Air Force has ordered nine Pilatus PC-21 training aircraft to add to the 17 aircraft it purchased in 2017. The PC-21s will replace twin-engine jet trainers which were previously used for pilot training. The Direction générale de l'armement (DGA), signed an agreement with F-AIR 21 to provide the training services. Pilatus will be a subcontractor for the supply of the PC-21s and other ground-based training systems and spare parts.

GE Aviation/ US Air Force (19 juillet)


GE Aviation is working with the US Air Force's Rapid Sustainment Office to supply aircraft parts manufactured using 3D printing technology.


MRO

Airbus A220 (23 juillet)


Airbus a signé un contrat de services à l'heure de vol avec Air Manas, une compagnie low-cost basée au Kirghizistan. Ce contrat de type « flight hour services » (FHS) portera sur la maintenance des nouveaux appareils A220 opérés par le transporteur, notamment via la fourniture de pièces détachées.

Drones- Advanced Air Mobility MC2 Technologies (22 juillet)


Le fonds Andera Partners a racheté d'un actionnaire chinois la société MC2 Technologies qui développe des technologies de pointe dans les hyperfréquences dédiées à la lutte antidrones et à la détection d'objets cachés. La société a mis au point, un scanner portable pour la sécurité et la lutte antiterroriste, ainsi qu'une technologie de destruction des drones.

Surf Air Mobility (20 juillet)


US-based Surf Air Mobility has placed 100 firm orders and 50 options, all subject to financing, for Cessna Grand Caravan EXs, with initial deliveries scheduled for mid-2022. Surf Air Mobility is developing a hybrid-electric version of the Grand Caravan through its acquisition of Ampaire. It and Textron Aviation will jointly sell and market the platform; Textron Aviation will “use its expertise and deep customer relationships to help accelerate adoption of the electrified Cessna Grand Caravan”. A retrofit of existing aircraft will also be available.

DHL / Dronamics (19 juillet)


DHL plans to deploy 4,000 middle-mile drones from Dronamics in Europe that can each carry up to 770 pounds for up to 1,500 miles, with the first one expected in October and the rest to follow through 2030. DHL is also using smaller drones in Germany, China and Tanzania to transport documents, pharmaceuticals and packages over shorter distances. Dronamics has also signed a partnership with Hellmann Logistics to develop a cross-border cargo delivery service. DHL and Dronamics will work together to establish the dedicated drone-delivery network.


Spatial

Northstar Ciel et Terre (22 juillet)


NorthStar Ciel et Terre annonce une collaboration avec la Garde côtière canadienne (GCC) afin de développer un système d'observation de la Terre pour la surveillance des environnements côtiers et maritimes (SOTSECM). Il vise à améliorer la qualité de l'information et à communiquer des connaissances sur la pollution maritime, l'état des glaces et les écosystèmes côtiers, qui sont directement touchés par les changements climatiques. Cette initiative bénéficiera de l'expertise du Centre Eau Terre Environnement de l'Institut national de la recherche scientifique (INRS) du Québec ainsi que d'une contribution financière de 1,5 m $ du Programme canadien pour la sûreté et la sécurité (PCSS) de Recherche et développement pour la défense Canada (RDDC).

Allemagne France (21 juillet)


Un nouvel accord spatial a été conclu entre l'Allemagne et la France, garantissant « le financement de la fusée Ariane 6, la coopération entre les deux pays sur les lanceurs, et aussi la préférence européenne sur les lancements de satellites ». Les deux pays ont aussi convenu de coopérer dans le domaine des micro-lanceurs, et réaffirme la préférence européenne pour les lancements de satellites. Paris et Berlin vont de plus instaurer un groupe de travail commun réunissant industriels et ministères franco-allemands sur les semi-conducteurs.

Lockheed Martin (19 juillet)


Lockheed Martin has officially opened its Spacecraft Test, Assembly and Resource (STAR) Center, an advanced manufacturing facility. The Center will expand manufacturing, assembly and testing capacity for NASA's Orion spacecraft programme and support future space exploration. Work will start with the Orion Artemis III spacecraft, with components already in development.
Innovation

SPRINT Program UK (22 juillet)


The SPRINT (Space Research and Innovation Network for Technology) programme has secured £2 m from the Research England Connecting Capability Fund (CCF) over a one-year period to enhance strategic knowledge exchange driving business innovation within the space sector.

Universal Hydrogen (22 juillet)


Icelandair has signed a letter of intent with Universal Hydrogen to examine the potential for conversion of its Dash 8 aircraft to hydrogen-electric power. Icelandair says that its short-range domestic operations are ideal for aircraft powered by alternative fuels. Availability of electricity from renewable sources is also a key enabler for a move away from jet fuel.

Aurora Flight Sciences (19 juillet)


Aurora Flight Sciences is researching the use of new flight control methods for electric aircraft. Instead of using ailerons, rudders, and elevators for control surfaces, the DARPA Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) project seeks to use actuators or effectors.
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  • CENTECH - Appel à projets | jusqu’au 5 juillet 2022 à 17h00

    23 juin 2022

    CENTECH - Appel à projets | jusqu’au 5 juillet 2022 à 17h00

    APPEL À PROJETS AUTOMNE 2022 – CENTECH FRANÇAIS C'est votre dernière chance pour appliquer à l'appel à projets du Centech ! Une occasion unique pour les entrepreneur(e)s qui innovent dans le domaine des technologies (deeptech) et dans le médical (medtech et santé numérique) de donner le coup de pouce nécessaire au démarrage ou à l'optimisation de leur entreprise en rejoignant le programme Accélération du Centech ! Le programme débutera en septembre 2022. Accélération c'est : - 12 semaines d'ateliers de qualité sur toutes les activités et enjeux liés aux entreprises - 12 semaines de pratique de pitch et de rétroaction - 12 semaines de réseautage et de développement personnel et professionnel - 12 semaines pour faire un travail équivalent à 6 à 12 mois ! - 12 semaines entièrement gratuites, bilingues et ouvertes à toutes et tous ! Ne manquez pas votre chance et appliquez dès maintenant au programme Accélération. Le processus d'application est ouvert jusqu'au 5 juillet 2022 à 17h00 ! ? https://centech.co/depot-de-candidatures __________________________________________________________________________________ ENGLISH It's your last chance to apply to the call of projects of Centech ! A unique opportunity for entrepreneurs who innovate in the field of technology (deeptech) and in healthcare (medTech and digital health) to give a boost or optimize their business by joining the program Acceleration of Centech! The program will start on September 2022. Acceleration is: - 12 weeks of quality workshops on all business activities and issues - 12 weeks of pitch and feedback practice - 12 weeks of networking and personal and professional development - 12 weeks to do a job equivalent to 6 to 12 months - 12 weeks entirely free, bilingual and open to all ! Don't miss your chance and apply now to Acceleration Program The application process is open until July 5, 2022 at 5:00 p.m.! ? https://centech.co/en/applications

  • StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    19 mai 2021

    StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    Industrie Aérospatiale Rolls-Royce (13 mai) Rolls-Royce has said that “large (commercial) engine” flying hours in January-April were 40% of their 2019 level. It attributes this to cargo flights and continuation of key international routes and says that it is “broadly unchanged from the end of 2020”. The company also said that its planned sale of ITP Aero is “progressing well... with an encouraging range of interested parties”. Airbus (12 mai) Airbus relance le projet de ligne d'assemblage final (FAL) A320/A321 modernisée et numérisée qui remplacera l'une des FAL A320 originales de Toulouse et sera installée dans l'ancien site A380. Il devrait être opérationnelle d'ici fin 2022. Hambourg et Mobile sont actuellement les seuls sites de production d'Airbus configurés pour assembler des A321. Le A321neo représente maintenant plus de la moitié du carnet de commande de la famille A320 (5,650 avions). CAE (12 mai) CAE has been selected by Jaunt Air Mobility to lead the design and development of the Jaunt Aircraft Systems Integration Lab (JASIL) for its all-electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft. Certification planning is set to begin in 2023 with entry-in-service (EIS) expected in early 2027. The JASIL is designed to de-risk the aircraft program's schedule and manage development costs by identifying integration issues and proving failure modes early in the program. Airbus A320 family rate increases (11 mai) Airbus suppliers are saying that they are being asked to prepare for a possible further 18% increase in A320-family jet output by the end of 2022 to 53 per month. So far Airbus has only committed to raising the rate in two steps to 45 a month by the end of 2021, from 40 now. Boeing orders and deliveries (11 mai) During April, Boeing logged orders for 25 airliners and cancellations for 17. The orders included five 777 Freighters, and 20 737 MAX. The 17 cancellations were all for 737 MAX including three from Air Lease whose offsetting orders and cancellations were “re-contracts for earlier delivery positions”. Deliveries totalled 17 aircraft including nine 787s. Boeing aims to deliver the majority of roughly 100 completed but not delivered 787s by year-end. April deliveries also included one 767F, one KC-46, two 777Fs and four 737 MAX. Aircraft Electronics Association (11 mai) AEA has stated that worldwide business and general aviation avionics sales in the first quarter fell 13.9 percent year-over-year, to $568.8 million. While almost $100 million less than a year ago, AEA said this represented a marginal increase from the fourth quarter sales. North America market accounted for 76 percent of sales. Moody's (11 mai) Moody's has upgraded its outlook for the global airlines industry to "positive" from "negative", as the ratings agency expects steady vaccine rollouts across geographies to drive a rebound in commercial air travel. It expects the industry to sustain operating losses and negative operating margins in 2021, although to a lesser degree than in 2020. Safran Landing Systems (10 mai) Safran Landing Systems (SLS) a signé avec Bell Textron un accord portant sur les trains d'atterrissage du Valor V-280, un aéronef à rotors basculants de nouvelle génération proposé à l'armée américaine pour son programme d'hélicoptères de combat d'assaut de longue portée de demain (FLRAA). SLS développera et fabriquera un système d'atterrissage entièrement intégré. Les activités seront réalisées sur quatre sites de SLS en Amérique du Nord et en Europe. Le pilotage sera effectué depuis Ajax, ON, l'un de ses sites canadiens. GKN Aerospace (10 mai) GKN Aerospace has produced an intermediate compressor case (ICC) for Rolls-Royce that includes additive manufacturing. It was mainly manufactured using traditional casting techniques, but several of the attaching parts were fabricated using additive manufacturing. The production process also included a novel welding method. The ICC will be used in a demonstrator program for the UltraFan engine. It was developed as part of Clean Sky 2 which is part of the EU's Horizon 2020 program. Qarbon Aerospace (10 mai) Triumph Group has completed the divestment of three aerostructures composites manufacturing facilities in Red Oak, TX, Milledgeville, GA and Rayong, Thailand to Arlington Capital Partners which has renamed the businesses Qarbon Aerospace. The site in Red Oak produces large, complex composite and metallic structures. These operations employ 900 staff. MHI (10 mai) Mitsubishi Heavy Industries' aircraft, defence and space unit narrowed its full-year losses, but the SpaceJet programme will remain frozen in the near term. The unit reported an operating loss of Y94.8 billion for the year ended 31 March. The SpaceJet programme cut its full-year losses to Y116 billion, down from the previous year's Y263 billion. MHI will “continue type certification documentation activities and assess [a] possible programme restart” of the Spacejet during the fiscal year ending 31 March 2022. Airbus Canada (8 mai) Philippe Balducchi quitte ses fonctions de PDG d'Airbus Canada. Il a dirigé la transition du C Series de Bombardier à l'A220 d'Airbus. Il était avec l'entreprise depuis 2001 et avait veillé entre autres au démarrage de la FAL A220 de Mobile. C'est M. Benoît Schultz qui prendra la relève le 1er septembre 2021. Il avait été nommé Vice-président principal Approvisionnement, systèmes, équipements et services en 2016. Puis en 2018, sa responsabilité a été étendue pour inclure l'approvisionnement stratégique et commercial des systèmes de l'A220. Enjet Aero (3 mai) Kansas City-based aerospace company, Enjet Aero, announced today the acquisition of Birken Manufacturing. Birken Manufacturing, based in Hartford, Connecticut, is a high performing supplier of complex aeroengine components to Pratt & Whitney, GE Aviation, and Rolls Royce. Drones- Advanced Air Mobility ASSURED-UAM (10 mai) Companies and research laboratories from Poland, Italy, Portugal, and the Netherlands have teamed up to launch ASSURED – UAM to develop implementation, acceptance safety and sustainability recommendations for efficient deployment of Urban Air Mobility. The project has received funding from the European Union's Horizon 2020 programme. Japon -Ministère du transport (9 mai) Japan's transport ministry has begun discussions on safety standards and other key issues regarding commercial and private use of flying cars. It plans to establish standards for performance, safety, and a licensing system, by the end of 2023. It also intends to establish related infrastructure by 2023 and for initial operations in “safe areas” away from people. Jaunt Air Mobility (6 mai) Jaunt Air Mobility plans to open design and manufacturing operations in Canada and has appointed Eric Côté to head its Canadian operations. Martin Peryea, CEO of Jaunt Air Mobility, said "Canada and Québec offer a wide range of opportunities stemming from a long history in the aerospace industry, including an experienced workforce and global suppliers”. Spatial Arqit (12 mai) British quantum technology encryption startup Arqit is raising $400 million in the space industry's latest SPAC deal, supporting the launch and construction of two satellites in 2023 to protect against growing hacking threats. C6 Launch Services (10 mai) C6 Launch Services has signed an agreement with the government of Brazil to be a tenant at the Alc'ntara Space Centerl for future launches. The company previously announced that it had selected the UK based Shetland Space Centre as its primary launch site. It has also completed construction of an engine test stand at Spaceport America and begun tests. C6 Launch Services has taken important steps towards launching a new rocket designed for small payloads which may be Canada's first orbital rocket. C-Core (6 mai) The Canadian Space Agency (CSA) has awarded C-CORE a contract for the development of blockchain technology to be used with earth observation big data. The contract is an award from the CSA's procurement notice for seven priority technologies (PT) and covers PT 7, “Blockchaining on Service of Earth Observation Big Data”. The contract is valued at $500,000. Innovation Neste (12 mai) Neste has approved an expansion project at its Rotterdam refinery. Requiring an outlay of approximately $231 million, it will add 500,000 tons of sustainable aviation fuel (SAF) a year to the current 100,000 tons. This, combined with upgrades at its Singapore production facility, is expected to increase total annual output to 1.5 million tons by 2023. SAF accounted for just 0.01 percent of all fuel used by the aviation industry in 2019. Thales, Drones-Center et ZenT (12 mai) Thales, Drones-Center et ZenT annoncent avoir expérimenté en vol un drone équipé d'une pile à combustible hydrogène. « Les essais ont démontré la capacité à voler au moins deux heures avec un temps de rechargement en hydrogène ne dépassant pas une minute ». Les essais ont utilisé la solution ScaleFlyt Geocaging de Thales, développée avec le soutien de la DGAC. NASA (10 mai) NASA's all-electric X-57 Maxwell is undergoing high-voltage ground testing at NASA's Armstrong Flight Research Center in California. The principal goals of the X-57 Project are to share the design and airworthiness process with regulators and standards organizations and to establish the X-57 as a reference platform for integrated distributed electric propulsion technologies.

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