10 janvier 2022 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive

LES BRÈVES DE L'ACTUALITÉ | 10 JANVIER 2022

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  • Invitation -  Webinaire RDV Forum 2023 : Appel à idées de projet

    5 octobre 2022

    Invitation - Webinaire RDV Forum 2023 : Appel à idées de projet

    Invitation au Webinaire : Appel à idées de projet Présenter vos idées de projet au RDV Forum 2023 Le temps est arrivé de préparer vos idées de projet en recherche et développement pour le RDV Forum 2023. Événement majeur de la R et D collaborative en aérospatiale, le RDV Forum sera l'occasion d'aller à la rencontre de vos futurs partenaires et de faire émerger des projets structurants qui changeront l'avenir de la mobilité aérienne. Le CRIAQ vous invite à vous inscrire dès maintenant au Webinaire d'information qui se tiendra le vendredi 28 octobre à 10 h 00 qui portera sur le processus de dépôt des idées de projet et sur les différentes étapes; du formulaire jusqu'à la présentation de l'idée de projet lors du RDV Forum. Si vous souhaitez présenter une ou des idées de projet ou envisagez de le faire, il est fortement recommandé que vous participiez au webinaire. Qu'est-ce qu'une idée de projet ? Le CRIAQ soutient la recherche précompétitive aussi bien que compétitive dont les avancées technologiques permettront aux entreprises d'être plus innovantes et de se positionner comme chefs de file. Les projets du CRIAQ doivent être de nature collaborative, avec au moins 2 entreprises et un partenaire de recherche au Québec. Les partenaires des projets du CRIAQ partagent les coûts, les risques et les résultats des projets de recherche dans lesquels ils prennent part. Le rôle du CRIAQ est d'offrir soutien stratégique, financier et administratif à ses membres dans la réalisation de ces projets. Qui peut présenter ? Les industriels (grands donneurs d'ordre et intermédiaires), membres et non-membres*; Les PME (analyse et accompagnement CRIAQ), membres et non-membres*; Les universités, les collèges et les centres de recherche doivent identifier au moins un partenaire industriel et c'est lui qui fera la présentation du projet lors du RDV Forum; Les collaborateurs industriels nationaux et internationaux du CRIAQ. *Limite possible selon le nombre d'idées de projets Webinaires d'information L'équipe du CRIAQ vous offre 2 webinaires d'information sur le processus de dépôt des idées de projet, de l'étape du formulaire jusqu'à la présentation lors de l'événement. Nous invitons toutes les personnes intéressées à présenter leur idée à assister à ces webinaires : Le 28 octobre 2022 à 10 h 00 – heure de l'Est (en français) S'INSCRIRE AU WEBINAIRE FRANÇAIS Le 28 octobre 2022 à 11 h 00 – heure de l'Est (en anglais) S'INSCRIRE AU WEBINAIRE ANGLAIS Dates et informations importantes Webinaires d'information : le vendredi 28 octobre 10 h 00 (en français) et 11 h 00 (en anglais) Guide de dépôt des idées de projets : Toutes les personnes inscrites au Webinaire du 28 octobre, recevront par courriel le Guide complet des critères d'éligibilité pour soumettre leur.s idée.s de projet. Nous vous recommandons de vous inscrire à nos webinaires d'informations (voir liens ci-haut) pour vous assurer de respecter tous les critères de soumission d'idée de projet. Date butoir pour soumettre les idées de projet : le vendredi 9 décembre 2022 (minuit) Le RDV Forum du CRIAQ se tiendra du 14 au 15 février 2023 à Montréal à l'OACI. Les porteurs d'idées de projet présenteront eux-mêmes leur.s projet.s lors du RDV Forum. Des créneaux horaires sont prévus à cet effet. Trouvez toutes les informations sur le RDV Forum 2023 du CRIAQ ici. S'INSCRIRE AU RDV FORUM 2023 Participez à ces 2 jours dédiés à l'idéation de projets pour la mobilité aérienne de demain. Durant le RDV Forum, nous discuterons ensemble des trajectoires nécessaires vers l'atteinte d'objectifs en regard de l'aérospatiale durable, une mobilité aérienne du futur résiliente centrée sur le client et des systèmes d'aviation numériques intégrés, sécuritaires et performants. Vous êtes ceux qui définissez ces trajectoires. Leaders de l'industrie aérospatiale et chercheurs affiliés aux universités et aux centres de recherche, ensemble définissons ces projets pour créer, stimuler et soutenir de nouvelles innovations pour la mobilité aérienne de demain ! Webinar Invitation: Call for Project Ideas Present your project ideas at RDV Forum 2023 The time has come to prepare your research and development project ideas for the RDV Forum 2023. As a major collaborative R&D event in aerospace, the RDV Forum will be an opportunity to meet your future partners and develop structuring projects that will change the future of air mobility. CRIAQ invites you to register now for the information webinar to be held on Friday, October 28 at 11:00 a.m., which will cover the process of submitting project ideas and the various steps involved, from the form to the presentation of the project idea during the RDV Forum. If you are interested in presenting a project idea or ideas or are considering doing so, it is highly recommended that you attend the webinar. What is a project idea? CRIAQ supports pre-competitive as well as competitive research whose technological advances will enable companies to be more innovative and to position themselves as leaders. CRIAQ projects must be collaborative in nature, with at least two companies and one research partner in Quebec. CRIAQ project partners share the costs, risks and results of the research projects in which they participate. CRIAQ's role is to provide strategic, financial and administrative support to its members in carrying out these projects. Who can present? Industrialists (major contractors and intermediaries), members and non-members*; SMEs (CRIAQ analysis and support), members and non-members*; Universities, colleges and research centers must identify at least one industrial partner who will present the project during the RDV Forum; National and international industrial collaborators of CRIAQ. *Limit possible depending on the number of project ideas Information Webinars The CRIAQ team is offering 2 informative webinars on the process of submitting project ideas, from the form stage to the presentation at the event. We invite anyone interested in submitting their idea to attend these webinars: October 28, 2021 at 10:00 a.m. Eastern Time (in French) REGISTER FOR THE FRENCH WEBINAR October 28, 2021 at 11:00 a.m. Eastern Time (in English) REGISTER FOR THE ENGLISH WEBINAR Important dates and information Information Webinars: Friday, October 28, 10:00 a.m. (in French) and 11:00 a.m. (in English) Project Idea Submission Guide: All registrants for the October 28 webinar will receive by email the complete eligibility guide for submitting their project idea(s). We recommend that you register for our informational webinars (see links above) to ensure that you meet all project idea submission criteria. Deadline for submitting project ideas: Friday, December 9, 2022 (midnight) The CRIAQ RDV Forum will be held from February 14 to 15, 2023 in Montreal at the ICAO. Project idea holders will present their projects at the RDV Forum. Time slots have been set aside for this purpose. Find all the information on the RDV Forum 2023 here. REGISTER TO THE RDV FORUM 2023 Participate in these 2 days dedicated to the ideation of projects for the air mobility of tomorrow. During the RDV Forum, we will discuss together the necessary trajectories towards sustainable aerospace goals, resilient customer-centric air mobility of the future and integrated, safe and efficient digital aviation systems. You are the ones defining these trajectories. Aerospace industry leaders and researchers affiliated with universities and research centers, together let's define these projects to create, stimulate and support new innovations for the air mobility of tomorrow! Copyright © 2022 CRIAQ, All rights reserved. Vous recevez ce courriel parce que votre organisation est membre du CRIAQ, parce que vous avez récemment participé à une activité du CRIAQ ou parce que vous avez donné votre consentement explicite à recevoir notre infolettre. You are receiving this email either because your organization is a CRIAQ member, because your recently participated to a CRIAQ activity or because you gave your explicit consent to receive our newsletter. Our mailing address is: CRIAQ 740, Notre-Dame West Street suite 1400 Montreal, Qc H3C 3X6 Canada Ajoutez-nous à votre carnet d'adresses Want to change how you receive these emails? You can update your preferences or unsubscribe from this list.

  • StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    19 mai 2021

    StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    Industrie Aérospatiale Rolls-Royce (13 mai) Rolls-Royce has said that “large (commercial) engine” flying hours in January-April were 40% of their 2019 level. It attributes this to cargo flights and continuation of key international routes and says that it is “broadly unchanged from the end of 2020”. The company also said that its planned sale of ITP Aero is “progressing well... with an encouraging range of interested parties”. Airbus (12 mai) Airbus relance le projet de ligne d'assemblage final (FAL) A320/A321 modernisée et numérisée qui remplacera l'une des FAL A320 originales de Toulouse et sera installée dans l'ancien site A380. Il devrait être opérationnelle d'ici fin 2022. Hambourg et Mobile sont actuellement les seuls sites de production d'Airbus configurés pour assembler des A321. Le A321neo représente maintenant plus de la moitié du carnet de commande de la famille A320 (5,650 avions). CAE (12 mai) CAE has been selected by Jaunt Air Mobility to lead the design and development of the Jaunt Aircraft Systems Integration Lab (JASIL) for its all-electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft. Certification planning is set to begin in 2023 with entry-in-service (EIS) expected in early 2027. The JASIL is designed to de-risk the aircraft program's schedule and manage development costs by identifying integration issues and proving failure modes early in the program. Airbus A320 family rate increases (11 mai) Airbus suppliers are saying that they are being asked to prepare for a possible further 18% increase in A320-family jet output by the end of 2022 to 53 per month. So far Airbus has only committed to raising the rate in two steps to 45 a month by the end of 2021, from 40 now. Boeing orders and deliveries (11 mai) During April, Boeing logged orders for 25 airliners and cancellations for 17. The orders included five 777 Freighters, and 20 737 MAX. The 17 cancellations were all for 737 MAX including three from Air Lease whose offsetting orders and cancellations were “re-contracts for earlier delivery positions”. Deliveries totalled 17 aircraft including nine 787s. Boeing aims to deliver the majority of roughly 100 completed but not delivered 787s by year-end. April deliveries also included one 767F, one KC-46, two 777Fs and four 737 MAX. Aircraft Electronics Association (11 mai) AEA has stated that worldwide business and general aviation avionics sales in the first quarter fell 13.9 percent year-over-year, to $568.8 million. While almost $100 million less than a year ago, AEA said this represented a marginal increase from the fourth quarter sales. North America market accounted for 76 percent of sales. Moody's (11 mai) Moody's has upgraded its outlook for the global airlines industry to "positive" from "negative", as the ratings agency expects steady vaccine rollouts across geographies to drive a rebound in commercial air travel. It expects the industry to sustain operating losses and negative operating margins in 2021, although to a lesser degree than in 2020. Safran Landing Systems (10 mai) Safran Landing Systems (SLS) a signé avec Bell Textron un accord portant sur les trains d'atterrissage du Valor V-280, un aéronef à rotors basculants de nouvelle génération proposé à l'armée américaine pour son programme d'hélicoptères de combat d'assaut de longue portée de demain (FLRAA). SLS développera et fabriquera un système d'atterrissage entièrement intégré. Les activités seront réalisées sur quatre sites de SLS en Amérique du Nord et en Europe. Le pilotage sera effectué depuis Ajax, ON, l'un de ses sites canadiens. GKN Aerospace (10 mai) GKN Aerospace has produced an intermediate compressor case (ICC) for Rolls-Royce that includes additive manufacturing. It was mainly manufactured using traditional casting techniques, but several of the attaching parts were fabricated using additive manufacturing. The production process also included a novel welding method. The ICC will be used in a demonstrator program for the UltraFan engine. It was developed as part of Clean Sky 2 which is part of the EU's Horizon 2020 program. Qarbon Aerospace (10 mai) Triumph Group has completed the divestment of three aerostructures composites manufacturing facilities in Red Oak, TX, Milledgeville, GA and Rayong, Thailand to Arlington Capital Partners which has renamed the businesses Qarbon Aerospace. The site in Red Oak produces large, complex composite and metallic structures. These operations employ 900 staff. MHI (10 mai) Mitsubishi Heavy Industries' aircraft, defence and space unit narrowed its full-year losses, but the SpaceJet programme will remain frozen in the near term. The unit reported an operating loss of Y94.8 billion for the year ended 31 March. The SpaceJet programme cut its full-year losses to Y116 billion, down from the previous year's Y263 billion. MHI will “continue type certification documentation activities and assess [a] possible programme restart” of the Spacejet during the fiscal year ending 31 March 2022. Airbus Canada (8 mai) Philippe Balducchi quitte ses fonctions de PDG d'Airbus Canada. Il a dirigé la transition du C Series de Bombardier à l'A220 d'Airbus. Il était avec l'entreprise depuis 2001 et avait veillé entre autres au démarrage de la FAL A220 de Mobile. C'est M. Benoît Schultz qui prendra la relève le 1er septembre 2021. Il avait été nommé Vice-président principal Approvisionnement, systèmes, équipements et services en 2016. Puis en 2018, sa responsabilité a été étendue pour inclure l'approvisionnement stratégique et commercial des systèmes de l'A220. Enjet Aero (3 mai) Kansas City-based aerospace company, Enjet Aero, announced today the acquisition of Birken Manufacturing. Birken Manufacturing, based in Hartford, Connecticut, is a high performing supplier of complex aeroengine components to Pratt & Whitney, GE Aviation, and Rolls Royce. Drones- Advanced Air Mobility ASSURED-UAM (10 mai) Companies and research laboratories from Poland, Italy, Portugal, and the Netherlands have teamed up to launch ASSURED – UAM to develop implementation, acceptance safety and sustainability recommendations for efficient deployment of Urban Air Mobility. The project has received funding from the European Union's Horizon 2020 programme. Japon -Ministère du transport (9 mai) Japan's transport ministry has begun discussions on safety standards and other key issues regarding commercial and private use of flying cars. It plans to establish standards for performance, safety, and a licensing system, by the end of 2023. It also intends to establish related infrastructure by 2023 and for initial operations in “safe areas” away from people. Jaunt Air Mobility (6 mai) Jaunt Air Mobility plans to open design and manufacturing operations in Canada and has appointed Eric Côté to head its Canadian operations. Martin Peryea, CEO of Jaunt Air Mobility, said "Canada and Québec offer a wide range of opportunities stemming from a long history in the aerospace industry, including an experienced workforce and global suppliers”. Spatial Arqit (12 mai) British quantum technology encryption startup Arqit is raising $400 million in the space industry's latest SPAC deal, supporting the launch and construction of two satellites in 2023 to protect against growing hacking threats. C6 Launch Services (10 mai) C6 Launch Services has signed an agreement with the government of Brazil to be a tenant at the Alc'ntara Space Centerl for future launches. The company previously announced that it had selected the UK based Shetland Space Centre as its primary launch site. It has also completed construction of an engine test stand at Spaceport America and begun tests. C6 Launch Services has taken important steps towards launching a new rocket designed for small payloads which may be Canada's first orbital rocket. C-Core (6 mai) The Canadian Space Agency (CSA) has awarded C-CORE a contract for the development of blockchain technology to be used with earth observation big data. The contract is an award from the CSA's procurement notice for seven priority technologies (PT) and covers PT 7, “Blockchaining on Service of Earth Observation Big Data”. The contract is valued at $500,000. Innovation Neste (12 mai) Neste has approved an expansion project at its Rotterdam refinery. Requiring an outlay of approximately $231 million, it will add 500,000 tons of sustainable aviation fuel (SAF) a year to the current 100,000 tons. This, combined with upgrades at its Singapore production facility, is expected to increase total annual output to 1.5 million tons by 2023. SAF accounted for just 0.01 percent of all fuel used by the aviation industry in 2019. Thales, Drones-Center et ZenT (12 mai) Thales, Drones-Center et ZenT annoncent avoir expérimenté en vol un drone équipé d'une pile à combustible hydrogène. « Les essais ont démontré la capacité à voler au moins deux heures avec un temps de rechargement en hydrogène ne dépassant pas une minute ». Les essais ont utilisé la solution ScaleFlyt Geocaging de Thales, développée avec le soutien de la DGAC. NASA (10 mai) NASA's all-electric X-57 Maxwell is undergoing high-voltage ground testing at NASA's Armstrong Flight Research Center in California. The principal goals of the X-57 Project are to share the design and airworthiness process with regulators and standards organizations and to establish the X-57 as a reference platform for integrated distributed electric propulsion technologies.

  • 3e appel à projets — 2 Degrés

    3 octobre 2022

    3e appel à projets — 2 Degrés

    Nous venons de lancer un troisième appel à projets, lié spécifiquement à notre parcours d'incubation qui s'adresse à tous types d'organisations entrepreneuriales en technologies propres rendues au stade de pré-démarrage. Pour plus d'informations, vous trouverez en PJ un document sur le processus d'appel à projets. Afin de nous soutenir, je vous invite à partager nos publications auprès de votre réseau et si vous avez un projet entrepreneurial en cleantech, on vous invite à appliquer directement sur notre site web. Facebook (publication Facebook à partager) LinkedIn (publication LinkedIn à partager) Instagram (publication Instagram à partager) Voici quelques inspirations / suggestions en ce sens : 2 Degrés lance un nouvel appel à projets! Tu as jusqu'au 14 octobre pour appliquer ici : https://2degres.com/admissibilite/#form-devenir-incube Le parcours d'incubation proposé par 2 Degrés est spécifiquement dédié aux entreprises en technologies propres qui démarrent et qui proposent un modèle d'affaires axé sur l'innovation et l'impact. Tu as un projet entrepreneurial en technologies propres? Tu as jusqu'au 14 octobre 2022 pour soumettre ton projet via ce formulaire: https://2degres.com/admissibilite/#form-devenir-incube Pour plus d'infos, inscrivez-vous à la séance d'information du 4 octobre via ce lien Eventbrite.

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