4 juin 2020 | Local, Technologies propres, Méga données et intelligence artificielle, Fabrication avancée 4.0, Systèmes autonomes (Drones / E-VTOL), Conception et essais virtuels, Fabrication additive

DND launches a call to innovative thinkers for solutions to COVID-19 challenges

DND launches a call to innovative thinkers for solutions to COVID-19 challenges

As part of the Government of Canada's commitment to refocus existing innovation programs to support the fight against the spread of COVID-19, the Department of National Defence has announced the first of a series of calls for innovations aimed at addressing some key challenges Canada is facing.

With an initial commitment of $15 million, the first three challenges focus on:

  • Viable and effective processes and methods for safely and rapidly decontaminating enclosed work environments, such as buildings and modes of transportation, containing sensitive equipment;
  • Innovative material and designs to aid in decontamination of Personal Protective Equipment (PPE), operational clothing, and equipment for personnel responding to events involving biological hazards; and
  • Data gathering solutions to support the early detection and community-based monitoring of outbreaks of contagious diseases.

These challenges were determined by multi-departmental panels led by the National Research Council of Canada as part of the COVID-19 Challenges Procurement Program.

In addition to the call for innovation, these panels are engaging Canadian small- and medium-sized enterprises to refine their near-to-market products to meet a COVID-19 related need. Promising solutions in the areas of PPE, sanitization, diagnostics and testing, therapeutics, and disease-tracking technology may receive funding to further their solutions of interest.

This effort is a collaboration with the National Research Council of Canada, Public Health Agency of Canada, and Health Canada and sees an additional investment of up to $10 million.

Innovators are encouraged to consult the IDEaS program website (https://www.canada.ca/en/department-national-defence/programs/defence-ideas.html) for more information on the challenges and how to apply to the program.

“These are unprecedented times. We need to leverage all great minds and innovators in our efforts to combat COVID-19,” said Defence Minister Harjit Singh Sajjan. “We will invest in Canadians as we look for innovative solutions to keep not only the women and men of the Canadian Armed Forces, but all Canadians safe.”

Quick facts

Call for innovation – Challenges to Canadian innovators
This initiative is being led by DND's Innovation for Defence Excellence and Security (IDEaS) program, with collaboration from the Centre for Security Science Program.
The call will be open until June 23, with contracts expected to be awarded this summer.

COVID-19 Challenges Procurement Program
DND has provided subject matter experts in the areas of public safety and security, medical response, and biology/chemistry for these panels.

http://www.lookoutnewspaper.com/dnd-launches-call-innovative-thinkers-solutions-covid-19-challenges/

Sur le même sujet

  • AMBITIEUX PROJET DE 29 MILLIONS $ POUR ACCÉLÉRER LA CROISSANCE DE 375 STARTUPS QUÉBÉCOISES D’ICI 2023

    11 février 2021

    AMBITIEUX PROJET DE 29 MILLIONS $ POUR ACCÉLÉRER LA CROISSANCE DE 375 STARTUPS QUÉBÉCOISES D’ICI 2023

    Publié le 30/01/2021par mainqc dans Nouvelles D'ici 2023, 375 startups québécoises en phase de commercialisation recevront de l'accompagnement intensif et sur mesure pour accélérer leur passage à la phase de croissance Québec, le 30 janvier 2021 – À l'occasion de son Sommet des accélérateurs, le Mouvement des accélérateurs d'innovation du Québec (MAIN Québec) annonce le renouvellement du Service d'accompagnement pour PME innovantes et technologiques (PMEit). Ce projet, d'une valeur de plus de 29 M$, est rendu possible gr'ce au soutien du ministère de l'Économie et de l'Innovation, qui octroie une subvention de 12,5 M$ sur trois ans. Discover the English version of the press release. AIDER LES STARTUPS QUÉBÉCOISES À PASSER PLUS RAPIDEMENT EN PHASE DE CROISSANCE Cette nouvelle version du service originalement déployé entre 2018 et 2020 accélérera, d'ici 2023, jusqu'à 375 des entreprises à fort potentiel de croissance les plus prometteuses au Québec. Un apport intensif et sur mesure en coaching et en expertise, d'une valeur maximale de 75 000 $, facilitera leur passage de la phase de commercialisation à la phase de croissance, à l'échelle mondiale. « Ce modèle met l'entrepreneur au cœur de l'accompagnement, préserve la relation de confiance avec l'incubateur ou accélérateur d'attache et encourage le développement des compétences par les pairs en mettant à profit l'ensemble des ressources à haute valeur ajoutée du réseau », a déclaré Louis-Félix Binette, directeur général de MAIN Québec. « Nous avons besoin de l'inventivité et de l'audace de nos nouveaux entrepreneurs pour accélérer l'innovation et accroître notre richesse collective. Les projets d'accompagnement comme PMEit stimulent la fibre entrepreneuriale du Québec. C'est le genre d'initiative que l'on doit soutenir pour aider les entrepreneurs dans un contexte de relance économique », a souligné Pierre Fitzgibbon, ministre de l'Économie et de l'Innovation. « Le développement économique régional repose en grande partie sur l'émergence d'entreprises visionnaires qui misent sur les nouvelles technologies pour créer des produits et services innovants. Dans chacune des régions se trouvent de jeunes gens d'affaires audacieux prêts à relever les défis liés à l'entrepreneuriat. Nous avons la chance de pouvoir compter sur des alliés de taille comme le MAIN et ses partenaires pour les appuyer. Le gouvernement du Québec est fier de renouveler son soutien au projet PMEit », a affirmé Marie-Eve Proulx, ministre déléguée au Développement économique régional et ministre responsable des régions de Chaudière-Appalaches, du Bas-Saint-Laurent et de Gaspésie–Îles-de-la-Madeleine. UN PROJET QUI S'APPUIE SUR LA MOBILISATION DE TOUT UN ÉCOSYSTÈME Plus de 40 accélérateurs, incubateurs et organismes de soutien de partout au Québec ont déjà signifié leur intérêt à devenir partenaires de cette nouvelle mouture du Service d'accompagnement PMEit. Ils contribueront notamment au dépistage et à l'accompagnement des jeunes entreprises innovantes. Un vaste réseau de plus de 500 coachs et experts qui comprennent la réalité des startups sera aussi mis à contribution pour assurer que les entreprises participantes aient accès aux meilleurs conseillers pour leur situation, peu importe où elles sont situées au Québec. MAIN Québec continuera de miser sur son modèle de gestion novateur, fondé sur la collaboration entre les acteurs de l'écosystème et la mutualisation des ressources. Les résultats de la première mouture du service — qui a permis d'accompagner, entre 2018 et 2020, 171 entreprises dont 47% provenant de l'extérieur de Montréal, réparties parmi 15 régions administratives, en collaboration avec 38 organismes sur le terrain — démontrent l'impact de l'action concertée de l'écosystème d'accompagnement sur l'accélération des jeunes entreprises innovantes lorsqu'elles approchent de la phase de croissance. Le projet entend rassembler toutes les parties prenantes nécessaires au succès des startups accompagnées et repose sur la convergence de ces acteurs. Bien que le service d'accompagnement ne soit pas encore en activité, vous pouvez déjà signifier à MAIN Québec votre intérêt à y prendre part et à recevoir les informations pour ne pas rater le départ. Vous êtes une entreprise à fort potentiel de croissance en phase de commercialisation, et désirez bénéficier d'un accompagnement personnalisé? Inscrivez-vous ici! Vous êtes un.e coach ou un.e expert.e qui comprend les startups et souhaitez proposer vos services? Présentez-vous ici! Vous êtes un acteur de l'accélération (accélérateur, fonds d'investissement, institution bancaire, etc.) et voulez être partenaire de MAIN et du projet? Contactez-nous! À propos du Mouvement des accélérateurs d'innovation du Québec (MAIN) Le Mouvement des accélérateurs d'innovation du Québec (MAIN) a été créé en 2016, mû par la conviction que, par le simple fait de travailler de concert et en réseau, les acteurs dont le métier est d'accompagner les startups peuvent décupler leur impact en dix ans. Son ambition est que chaque startup, où qu'elle soit sur le territoire québécois, puisse accéder le plus rapidement possible aux meilleures ressources disponibles pour soutenir son développement et sa croissance. Sa mission est d'appuyer, développer et mettre en œuvre des projets capables de dynamiser cet écosystème et d'élever la valeur et l'impact des services offerts aux startups du Québec. -30- Pour plus d'information ou demandes d'entrevues Claude Arsenault Responsable — projets d'accélération claude@mainqc.com 514-928-4537 https://mainqc.com

  • Nouveau souffle pour les PME québécoises de l'aéronautique

    1 avril 2021

    Nouveau souffle pour les PME québécoises de l'aéronautique

    /CNW/ - La région du Grand Montréal compte plusieurs entreprises et organismes dynamiques et résilients dont les idées novatrices contribuent à créer un tissu...

  • StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    19 mai 2021

    StartAéro 360 | Les brèves de l'actualité 17 mai

    Industrie Aérospatiale Rolls-Royce (13 mai) Rolls-Royce has said that “large (commercial) engine” flying hours in January-April were 40% of their 2019 level. It attributes this to cargo flights and continuation of key international routes and says that it is “broadly unchanged from the end of 2020”. The company also said that its planned sale of ITP Aero is “progressing well... with an encouraging range of interested parties”. Airbus (12 mai) Airbus relance le projet de ligne d'assemblage final (FAL) A320/A321 modernisée et numérisée qui remplacera l'une des FAL A320 originales de Toulouse et sera installée dans l'ancien site A380. Il devrait être opérationnelle d'ici fin 2022. Hambourg et Mobile sont actuellement les seuls sites de production d'Airbus configurés pour assembler des A321. Le A321neo représente maintenant plus de la moitié du carnet de commande de la famille A320 (5,650 avions). CAE (12 mai) CAE has been selected by Jaunt Air Mobility to lead the design and development of the Jaunt Aircraft Systems Integration Lab (JASIL) for its all-electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft. Certification planning is set to begin in 2023 with entry-in-service (EIS) expected in early 2027. The JASIL is designed to de-risk the aircraft program's schedule and manage development costs by identifying integration issues and proving failure modes early in the program. Airbus A320 family rate increases (11 mai) Airbus suppliers are saying that they are being asked to prepare for a possible further 18% increase in A320-family jet output by the end of 2022 to 53 per month. So far Airbus has only committed to raising the rate in two steps to 45 a month by the end of 2021, from 40 now. Boeing orders and deliveries (11 mai) During April, Boeing logged orders for 25 airliners and cancellations for 17. The orders included five 777 Freighters, and 20 737 MAX. The 17 cancellations were all for 737 MAX including three from Air Lease whose offsetting orders and cancellations were “re-contracts for earlier delivery positions”. Deliveries totalled 17 aircraft including nine 787s. Boeing aims to deliver the majority of roughly 100 completed but not delivered 787s by year-end. April deliveries also included one 767F, one KC-46, two 777Fs and four 737 MAX. Aircraft Electronics Association (11 mai) AEA has stated that worldwide business and general aviation avionics sales in the first quarter fell 13.9 percent year-over-year, to $568.8 million. While almost $100 million less than a year ago, AEA said this represented a marginal increase from the fourth quarter sales. North America market accounted for 76 percent of sales. Moody's (11 mai) Moody's has upgraded its outlook for the global airlines industry to "positive" from "negative", as the ratings agency expects steady vaccine rollouts across geographies to drive a rebound in commercial air travel. It expects the industry to sustain operating losses and negative operating margins in 2021, although to a lesser degree than in 2020. Safran Landing Systems (10 mai) Safran Landing Systems (SLS) a signé avec Bell Textron un accord portant sur les trains d'atterrissage du Valor V-280, un aéronef à rotors basculants de nouvelle génération proposé à l'armée américaine pour son programme d'hélicoptères de combat d'assaut de longue portée de demain (FLRAA). SLS développera et fabriquera un système d'atterrissage entièrement intégré. Les activités seront réalisées sur quatre sites de SLS en Amérique du Nord et en Europe. Le pilotage sera effectué depuis Ajax, ON, l'un de ses sites canadiens. GKN Aerospace (10 mai) GKN Aerospace has produced an intermediate compressor case (ICC) for Rolls-Royce that includes additive manufacturing. It was mainly manufactured using traditional casting techniques, but several of the attaching parts were fabricated using additive manufacturing. The production process also included a novel welding method. The ICC will be used in a demonstrator program for the UltraFan engine. It was developed as part of Clean Sky 2 which is part of the EU's Horizon 2020 program. Qarbon Aerospace (10 mai) Triumph Group has completed the divestment of three aerostructures composites manufacturing facilities in Red Oak, TX, Milledgeville, GA and Rayong, Thailand to Arlington Capital Partners which has renamed the businesses Qarbon Aerospace. The site in Red Oak produces large, complex composite and metallic structures. These operations employ 900 staff. MHI (10 mai) Mitsubishi Heavy Industries' aircraft, defence and space unit narrowed its full-year losses, but the SpaceJet programme will remain frozen in the near term. The unit reported an operating loss of Y94.8 billion for the year ended 31 March. The SpaceJet programme cut its full-year losses to Y116 billion, down from the previous year's Y263 billion. MHI will “continue type certification documentation activities and assess [a] possible programme restart” of the Spacejet during the fiscal year ending 31 March 2022. Airbus Canada (8 mai) Philippe Balducchi quitte ses fonctions de PDG d'Airbus Canada. Il a dirigé la transition du C Series de Bombardier à l'A220 d'Airbus. Il était avec l'entreprise depuis 2001 et avait veillé entre autres au démarrage de la FAL A220 de Mobile. C'est M. Benoît Schultz qui prendra la relève le 1er septembre 2021. Il avait été nommé Vice-président principal Approvisionnement, systèmes, équipements et services en 2016. Puis en 2018, sa responsabilité a été étendue pour inclure l'approvisionnement stratégique et commercial des systèmes de l'A220. Enjet Aero (3 mai) Kansas City-based aerospace company, Enjet Aero, announced today the acquisition of Birken Manufacturing. Birken Manufacturing, based in Hartford, Connecticut, is a high performing supplier of complex aeroengine components to Pratt & Whitney, GE Aviation, and Rolls Royce. Drones- Advanced Air Mobility ASSURED-UAM (10 mai) Companies and research laboratories from Poland, Italy, Portugal, and the Netherlands have teamed up to launch ASSURED – UAM to develop implementation, acceptance safety and sustainability recommendations for efficient deployment of Urban Air Mobility. The project has received funding from the European Union's Horizon 2020 programme. Japon -Ministère du transport (9 mai) Japan's transport ministry has begun discussions on safety standards and other key issues regarding commercial and private use of flying cars. It plans to establish standards for performance, safety, and a licensing system, by the end of 2023. It also intends to establish related infrastructure by 2023 and for initial operations in “safe areas” away from people. Jaunt Air Mobility (6 mai) Jaunt Air Mobility plans to open design and manufacturing operations in Canada and has appointed Eric Côté to head its Canadian operations. Martin Peryea, CEO of Jaunt Air Mobility, said "Canada and Québec offer a wide range of opportunities stemming from a long history in the aerospace industry, including an experienced workforce and global suppliers”. Spatial Arqit (12 mai) British quantum technology encryption startup Arqit is raising $400 million in the space industry's latest SPAC deal, supporting the launch and construction of two satellites in 2023 to protect against growing hacking threats. C6 Launch Services (10 mai) C6 Launch Services has signed an agreement with the government of Brazil to be a tenant at the Alc'ntara Space Centerl for future launches. The company previously announced that it had selected the UK based Shetland Space Centre as its primary launch site. It has also completed construction of an engine test stand at Spaceport America and begun tests. C6 Launch Services has taken important steps towards launching a new rocket designed for small payloads which may be Canada's first orbital rocket. C-Core (6 mai) The Canadian Space Agency (CSA) has awarded C-CORE a contract for the development of blockchain technology to be used with earth observation big data. The contract is an award from the CSA's procurement notice for seven priority technologies (PT) and covers PT 7, “Blockchaining on Service of Earth Observation Big Data”. The contract is valued at $500,000. Innovation Neste (12 mai) Neste has approved an expansion project at its Rotterdam refinery. Requiring an outlay of approximately $231 million, it will add 500,000 tons of sustainable aviation fuel (SAF) a year to the current 100,000 tons. This, combined with upgrades at its Singapore production facility, is expected to increase total annual output to 1.5 million tons by 2023. SAF accounted for just 0.01 percent of all fuel used by the aviation industry in 2019. Thales, Drones-Center et ZenT (12 mai) Thales, Drones-Center et ZenT annoncent avoir expérimenté en vol un drone équipé d'une pile à combustible hydrogène. « Les essais ont démontré la capacité à voler au moins deux heures avec un temps de rechargement en hydrogène ne dépassant pas une minute ». Les essais ont utilisé la solution ScaleFlyt Geocaging de Thales, développée avec le soutien de la DGAC. NASA (10 mai) NASA's all-electric X-57 Maxwell is undergoing high-voltage ground testing at NASA's Armstrong Flight Research Center in California. The principal goals of the X-57 Project are to share the design and airworthiness process with regulators and standards organizations and to establish the X-57 as a reference platform for integrated distributed electric propulsion technologies.

Toutes les nouvelles