Back to news

December 17, 2021 | Local, Autonomous systems (Drones / E-VTOL)

New Call for Countering Unmanned Aerial Systems Coming // Nouvel appel de propositions pour vaincre les systèmes aériens sans pilote à venir bientôt

New Call for Countering Unmanned Aerial Systems Coming

Sandboxes

In 2022, IDEaS will again be looking to the skies! After hosting a Sandbox in 2019 on Countering Unmanned Aerial Systems (CUAS), IDEaS will be inviting innovators to bring their ‘A' game in a new call for applications in the New Year. Come show us how your CUAS prototypes can solve the challenge and be integrated into the broader military command and control system. The original call sought technologies that could detect and/or defeat Micro and Mini Unmanned Aerial Systems, for which we are now seeking improved performance and integration. Visit the 2019 CUAS Results page to learn more on how the event unfolded and what we learned.

Stay tuned for the new call to launch in January 2022.

Stay tuned for opportunities to join and collaborate in Innovation Networks 5G research clusters!

Innovation Networks

In Fall 2021, IDEaS invited Canadian Innovators to submit a Letter of Intent for the development of research clusters (called Micro-nets) under the newest Innovation Networks challenge: Faster, Stronger, More Secure: Advancing 5G capabilities and concepts for Defence and Security. The focus of the Micro-nets will be to conduct research to address DND/CAF needs with applications for:​

  • Architectures for Defence and Security Operations;
  • Assured Performance and Security; or
  • Applications and Sensors.

Eligible Innovators screened in will be invited by the IDEaS Program to submit their Full Proposals over a period of 6 weeks.

IDEaS will be posting the list of all screened in applicants in January 2022, including their proposal title, and lead researcher. We encourage organizations to build their network and reach out to be part of these growing micro-nets.

Each funded micro-net will be eligible to receive up to $1.5M over 3 years to foster the development of a critical mass of researchers, highly qualified personnel, and expertise within the Canadian innovation community.

Please join our mailing list to be the first to hear of this opportunity for collaborate.

The IDEaS Team


Nouvel appel de propositions pour vaincre les systèmes aériens sans pilote à venir bientôt

En 2022, IDEeS regarde à nouveau vers le ciel ! Après avoir réalisé Sandboxesun Environnement protégé en 2019 pour en apprendre sur comment vaincre les systèmes aériens sans pilote (CUAS), IDEeS invitera les innovateurs à apporter leur savoir-faire dans un nouvel appel de propositions pour la nouvelle année. Venez nous montrer comment vos prototypes CUAS peuvent relever le défi et être intégrés dans un système de commandement et de contrôle militaire plus large. L'appel initial recherchait des technologies capables de détecter et/ou de vaincre les systèmes aériens micro et mini sans pilote, pour lesquels nous recherchons maintenant des performances et une intégration améliorées. Consultez la page des résultats CUAS 2019 pour en savoir plus sur le déroulement de l'événement et sur ce que nous avons appris.

Ne manquez pas le nouvel appel de propositions qui sera lancé en janvier 2022.

Les micro-réseaux 5G de Réseaux d'innovation commencent à prendre forme en janvier

Innovation NetworksÀ partir de janvier 2022, les candidats retenus au dernier défi des réseaux d'innovation 5G auront la possibilité de commencer à unir leurs forces pour créer leurs micro-réseaux de recherche proposés.

Les participants sélectionnés pour la phase de proposition du défi Plus rapide, plus fort, plus sécurisé : avancer les capacités et les concepts 5G pour la défense et la sécurité seront publiés sur le site Web d'IDEeS en janvier.

Le titre de la proposition, l'organisation et le chercheur principal seront partagés afin que les candidats puissent commencer le processus de collaboration pour construire leurs micro-réseaux.

Chaque micro-réseau financé sera admissible à recevoir jusqu'à 1,5 million de dollars (sur 3 ans) pour favoriser le développement d'une masse critique de chercheurs, de personnel hautement qualifié et d'expertise au sein de la communauté canadienne de l'innovation.

Les participants doivent soumettre leurs propositions complètes au programme IDEeS dans les 6 semaines suivant la réception de la notification de la réussite de leur candidature.

Inscrivez-vous à notre liste de distribution pour être averti lorsque la liste des participants sera disponible.

L'équipe IDEeS

On the same subject

  • Appel à initiative - Cartographie des acteur.rice.s et des initiatives en économie circulaire sur le territoire de l'agglomération de Montréal

    July 6, 2021

    Appel à initiative - Cartographie des acteur.rice.s et des initiatives en économie circulaire sur le territoire de l'agglomération de Montréal

    Le Service de développement économique de la Ville de Montréal réalise présentement une mise à jour de la cartographie des acteur.rice.s et des initiatives en économie circulaire sur le territoire de l'agglomération de Montréal. La mise à jour de la cartographie permettra au Service de développement économique de la Ville de Montréal de réaliser un portrait de l'économie circulaire, d'identifier les meilleures pratiques et d'élaborer sa feuille de route montréalaise en économie circulaire. Initiatives hors Montréal : Le présent formulaire vise uniquement les initiatives sur le territoire de l'agglomération de Montréal. Si vous avez une initiative en économie circulaire réalisée exclusivement à l'extérieur de ce territoire, vous êtes plutôt invité.e.s à visiter la plateforme Québec circulaire à l'adresse suivante https://www.quebeccirculaire.org/ afin d'y inscrire votre initiative. Formulaire en ligne

  • Lancement du Robot-conseil d'Aéro Montréal

    March 26, 2021

    Lancement du Robot-conseil d'Aéro Montréal

    Depuis le début de la crise, l'équipe d'Aéro Montréal a redoublé de créativité pour aider les entreprises de l'industrie aérospatiale québécoise à traverser une période d'incertitude historique et particulièrement difficile pour notre secteur. Les mois qui arrivent seront décisifs pour de nombreuses entreprises et Aéro Montréal souhaite outiller encore davantage ses membres pour accélérer la reprise efficiente de leurs activités. Un outil créé sur mesure pour les membres d'Aéro Montréal Pour accompagner la période de relance et vous permettre de trouver les programmes qui vous correspondent, Aéro Montréal lance le Robot-conseil, un outil d'aide à l'identification des programmes de financement. Qu'est-ce que l'outil Robot-conseil ? Robot-conseil est un outil d'aide à l'identification des programmes de financement adapté à vos besoins. Par une approche personnalisée, l'outil cible les programmes accessibles à votre entreprise et encore disponibles à tous les paliers du gouvernement. Quand et comment pouvez-vous y accéder ? L'outil est disponible depuis le 26 mars 2021 pour une période d'un an. Réservé exclusivement aux membres d'Aéro Montréal, l'outil est accessible gratuitement, gr'ce à ce lien. Vous pouvez également retrouver toutes les informations dans votre espace membres sous la section Documents. Comment optimiser son utilisation ? Pour en apprendre davantage sur les programmes qui seront identifiés pour votre entreprise, Aéro Montréal vous offre l'opportunité de prendre rendez-vous, gratuitement, avec un expert des programmes de financement. En complément, une fois votre première recherche effectuée, une personne de l'équipe d'Aéro Montréal sera également identifiée pour assurer un suivi gratuit de votre démarche et vous proposer des ressources adaptées à vos besoins. DÉCOUVRIR L'OUTIL

  • StartAéro 360 | Brève de l'actualité du 19 juillet

    July 23, 2021

    StartAéro 360 | Brève de l'actualité du 19 juillet

    Industrie Aérospatiale Canada Gouvernement Fédéral et Provincial (15 juillet) Ottawa va verser jusqu'à 440 millions et Québec ajoutera 243 millions $ pour l'innovation des OEM de l'aéronautique à Montréal. Les investissements permettront le maintien de 12 000 emplois. Un des projets soutenus est celui de Pratt & Whitney qui veut développer un moteur hybride. Bell Textron et CAE développeront aussi leurs propres initiatives. HAECO and Diehl Aviation (15 juillet) HAECO's cabin solutions unit has signed a strategic commercial agreement with Diehl Aviation. It will focus on a “wide range” of cabin interior projects, with both parties working as an integrated supplier. Components and services included are sidewalls, stowages, lighting, galleys, lavatories, seating, reconfiguration engineering, certification, and installation. United Engines – Russia (15 juillet) Russia's United Engines is to develop a new turboprop engine for a 40- to 50-seat regional aircraft programme, the TVRS-44. This aircraft is under development by Ural aviation plant UZGA and is based on the Czech Aircraft Industries Let L-610. The engine will be based on the Klimov TV7-117ST-01 which is undergoing certification for the Ilyushin Il-114-300. Tekna Holding AS (14 juillet) Tekna Holding AS, Sherbrooke, has signed a ten-year master supply agreement with a Tier 1 company in the aviation, defence and space industry. The agreement will reportedly make Tekna the primary supplier of Additive Manufacturing powder for the customer and its related supply chain for materials including aluminium and titanium alloys. BAE Systems /Safran (13 juillet) FADEC Alliance, a joint venture of BAE Systems and Safran, recently delivered its 10,000th LEAP electronic engine controller (EEC) for the CFM International LEAP engine family. The LEAP EEC is part of the LEAP's full authority digital engine control (FADEC) system. Potez Aéronautique (13 juillet) Potez Aéronautique fabriquera les becs de voilure du Dassault Falcon 10X. L'entreprise (450 salariés), produit des éléments de fuselage et les portes passagers du Falcon 6X. Elle vise +15% de croissance dès 2021. Pratt & Whitney (13 juillet) Pratt & Whitney has announced the opening of a new ceramic matrix composites (CMCs) engineering & development facility in Carlsbad, California. It is an integrated engineering, development and low-rate production facility dedicated to CMCs for aerospace applications. Pratt & Whitney GTF (PW1000G) 13 juillet P&W has booked more than 800 orders and commitments for GTF engines since the beginning of 2021. Customers that have selected GTF-powered aircraft (A320neo, A220 and Embraer E2) include Frontier Airlines, Volaris, Air France, Delta Air Lines, and, most recently, AerCap. Boeing B787 (13 juillet) Boeing has announced a significant but unspecified slowdown in the B787 production rate from five per month to address a manufacturing issue concerning the forward pressure bulkhead. It has significantly reduced the number of B787s that it expects to deliver in 2021, forecasting delivery of half of the roughly 100 787s in inventory. Boeing orders, cancellations and deliveries (13 juillet) 3 In June, Boeing received 219 orders; 200 737 MAX by United Airlines and a FedEx order for 18 B767F and one 777F. The 73 cancellations included Flydubai (65 737 MAX), BOC Aviation (five 737 MAX), one 737 MAX BBJ and two 737-700-based “Wedgetail” AEW aircraft. Boeing delivered 45 aircraft in June (two P-8, 33 737 MAX, one 787-9, two KC-46 tankers, two 767F, four 777F and one 777-200LR). Boeing (12 juillet) BBAM Limited Partnership (BBAM) has placed a firm order for twelve 737 Boeing Converted Freighters (BCF), bringing its total orders and commitments for the model to 31. The increasingly active e-commerce and express cargo markets continue to drive strong demand for freighters. BBAM will become the first customer to have a 737-800BCF converted at Cooperativa Autogestionaria de Servicios Aeroindustriales (COOPESA), a Costa Rica MRO provider. In May, Boeing announced it would open two conversion lines at COOPESA in 2022. Safran (12 juillet) The Safran Helicopter Engines Arrano 1A has been granted FAA type certification to power the Airbus H160 helicopter. European type certification occurred in 2019. Drones- Advanced Air Mobility Volocopter(12 juillet) Volocopter has announced receipt of Production Organization Approval (POA) from EASA. The approval allows the company to begin production of its eVTOL aircraft for public deliveries. AeroVironment Inc. (10 juillet) Intelligent, multi-domain robotic systems manufacturer AeroVironment has introduced Crysalis, a next-generation integrated hardware and software-based ground control system (GCS). It provides command and control of compatible AeroVironment UAS and their payloads. Spatial UK Space Agency (15 juillet) UK companies and research organisations can bid for funding to develop technologies or data processing capabilities to reduce the risks of collisions in space. The initiative, jointly funded by the UK Space Agency's National Space Technology (NSTP) and Space, Surveillance and Tracking (SST) programmes will enable UK companies to mature technologies and early phase concepts. CNES (12 juillet) Le CNES a présenté son incubateur « SpaceFounders », en collaboration avec l'université de la Bundeswehr de Munich. Le but est de faire émerger des champions européens du spatial via cet accélérateur franco-allemand fondé entre Munich et Toulouse. Toutes les branches du spatial sont représentées : surveillance, tourisme, services en orbite, exploitation de données, propulsion. SpaceFounders a sélectionné dix sociétés en 2021. Northrop Grumman (9 juillet) Northrop Grumman has been awarded a $935 million contract by NASA to build and deploy the first lunar Gateway habitation module. The Habitation and Logistics Outpost (HALO) module will include living quarters and a command post. Chine (9 juillet) La Chine a lancé 5 satellites « Ningxia-1 », gr'ce à un lanceur Longue Marche 6, depuis le centre de lancement satellitaire de Taiyuan, dans la province du Shanxi, 5 satellites identiques avaient été lancé en 2019. Ces satellites ont été réalisés par une filiale du groupe CAST, DFH Satellite Co. Innovation SAF+ Consortium (15 juillet) Airbus and the SAF+ Consortium have signed an MoU to collaborate with Canadian industry on sustainable aviation fuel development and production in North America. Airbus will be investing through “in-kind” contributions such as technical and certification expertise, economic analysis, communications, and advocacy. Swedish hydrogen-combustion engine project (14 juillet) A SKr24 million ($2.8 million) Swedish collaborative research project led by GKN Aerospace named H2JET will explore turbofans and turboprops for single-aisle aircraft that use direct combustion of hydrogen. It will develop technical solutions for three powerplant subsystems. H2JET complements the H2GEAR project, which is focused on liquid-hydrogen propulsion for smaller aircraft using fuel cells and contributors include The Swedish Energy Agency and Swedish research institutions are also participating.

All news