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February 10, 2022 | Local, Clean technologies, Big data and Artifical Intelligence, Advanced manufacturing 4.0, Autonomous systems (Drones / E-VTOL), Virtual design and testing, Additive manufacturing

Lancement Startup Montréal

Chers abonné.e.s de notre infolettre mensuelle,

Je vous écris aujourd'hui pour vous annoncer le début d'une nouvelle aventure pour Montréal inc. Nous nous regroupons avec Bonjour Startup Montréal, l'organisme que nous avons cofondé il y a 3 ans. Nous avons décidé de joindre nos forces sous un seul organisme, Startup Montréal, afin d'avoir plus d'impact, au bénéfice des entrepreneur.e.s, de l'ensemble de la communauté startup et de la métropole et d'être plus efficace.

Vous connaissez Montréal inc., une fondation qui aide les entrepreneur.e.s montréalais.e.s depuis 26 ans avec des bourses, de l'accompagnement et des connexions d'affaires, dans le but de contribuer à b'tir une métropole prospère.

De son côté, l'OBNL Bonjour Startup Montréal a été co-créé en 2019 par Montréal inc. et la fondation OSMO avec la mission d'accélérer la création, la croissance et le rayonnement des startups de Montréal et de positionner la métropole parmi les écosystèmes les plus dynamiques au monde.

Avec le regroupement de nos deux organismes sous Startup Montréal, mon équipe et moi continuerons à offrir les services aux entrepreneur.e.s qui ont fait la renommée de Montréal inc., mais avec l'objectif d'en faire bénéficier un plus grand nombre d'entrepreneur.e.s.

Ainsi, la Bourse+, les événements de connexion, les programmes destinés aux femmes entrepreneures, Fondatrices et Recharge, se poursuivent. La nouvelle cohorte de lauréats Bourse+ sera d'ailleurs annoncée d'ici quelques semaines.

Nous préservons également notre formidable réseau de coachs bénévoles. Ce réseau continuera à soutenir nos Lauréats et nous souhaitons élargir l'accès à nos coachs bénévoles pour qu'ils puissent outiller davantage de startups montréalaises.

Nous tenons à remercier particulièrement toutes les personnes qui ont contribué à b'tir Montréal inc. au cours des 26 dernières années : les coachs bénévoles, les anciens administrateurs, anciennes administratrices et président.e.s, les ancien.ne.s employé.e.s et tous les donateurs et partenaires qui ont évolué avec nous depuis nos débuts. Cette nouvelle étape est une brique de plus à l'édifice de l'économie de Montréal, et nous ne serions pas rendus ici sans vous.

Nos canaux de communication restent ceux-ci :

  • Assurez-vous d'être bien inscrit.e à notre infolettre, envoyée aux deux semaines. Pour vous assurer qu'elle ne tombe pas dans vos pourriels, ajoutez info@startupmontreal.com dans vos contacts.
  • Suivez-nous sur nos médias sociaux (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram).
  • Abonnez-vous à notre Slack ouvert à tou.te.s. Vous êtes près de 2000 collaborateur.trice.s à y être.


Je vous invite également à visionner la courte vidéo plus bas qui résume bien notre intention.

Cette vidéo a également été publiée en ligne sur nos réseaux sociaux. Je vous invite à la partager dans vos réseaux (Facebook, LinkedIn, Twitter) ou à consulter notre kit de relayage que nous avons préparé pour vous.

Merci de faire partie de la communauté entrepreneuriale de Montréal,

Liette Lamonde
Directrice générale,


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This aircraft is under development by Ural aviation plant UZGA and is based on the Czech Aircraft Industries Let L-610. The engine will be based on the Klimov TV7-117ST-01 which is undergoing certification for the Ilyushin Il-114-300. Tekna Holding AS (14 juillet) Tekna Holding AS, Sherbrooke, has signed a ten-year master supply agreement with a Tier 1 company in the aviation, defence and space industry. The agreement will reportedly make Tekna the primary supplier of Additive Manufacturing powder for the customer and its related supply chain for materials including aluminium and titanium alloys. BAE Systems /Safran (13 juillet) FADEC Alliance, a joint venture of BAE Systems and Safran, recently delivered its 10,000th LEAP electronic engine controller (EEC) for the CFM International LEAP engine family. The LEAP EEC is part of the LEAP's full authority digital engine control (FADEC) system. Potez Aéronautique (13 juillet) Potez Aéronautique fabriquera les becs de voilure du Dassault Falcon 10X. L'entreprise (450 salariés), produit des éléments de fuselage et les portes passagers du Falcon 6X. Elle vise +15% de croissance dès 2021. Pratt & Whitney (13 juillet) Pratt & Whitney has announced the opening of a new ceramic matrix composites (CMCs) engineering & development facility in Carlsbad, California. It is an integrated engineering, development and low-rate production facility dedicated to CMCs for aerospace applications. Pratt & Whitney GTF (PW1000G) 13 juillet P&W has booked more than 800 orders and commitments for GTF engines since the beginning of 2021. Customers that have selected GTF-powered aircraft (A320neo, A220 and Embraer E2) include Frontier Airlines, Volaris, Air France, Delta Air Lines, and, most recently, AerCap. Boeing B787 (13 juillet) Boeing has announced a significant but unspecified slowdown in the B787 production rate from five per month to address a manufacturing issue concerning the forward pressure bulkhead. It has significantly reduced the number of B787s that it expects to deliver in 2021, forecasting delivery of half of the roughly 100 787s in inventory. Boeing orders, cancellations and deliveries (13 juillet) 3 In June, Boeing received 219 orders; 200 737 MAX by United Airlines and a FedEx order for 18 B767F and one 777F. The 73 cancellations included Flydubai (65 737 MAX), BOC Aviation (five 737 MAX), one 737 MAX BBJ and two 737-700-based “Wedgetail” AEW aircraft. Boeing delivered 45 aircraft in June (two P-8, 33 737 MAX, one 787-9, two KC-46 tankers, two 767F, four 777F and one 777-200LR). Boeing (12 juillet) BBAM Limited Partnership (BBAM) has placed a firm order for twelve 737 Boeing Converted Freighters (BCF), bringing its total orders and commitments for the model to 31. The increasingly active e-commerce and express cargo markets continue to drive strong demand for freighters. BBAM will become the first customer to have a 737-800BCF converted at Cooperativa Autogestionaria de Servicios Aeroindustriales (COOPESA), a Costa Rica MRO provider. In May, Boeing announced it would open two conversion lines at COOPESA in 2022. Safran (12 juillet) The Safran Helicopter Engines Arrano 1A has been granted FAA type certification to power the Airbus H160 helicopter. European type certification occurred in 2019. Drones- Advanced Air Mobility Volocopter(12 juillet) Volocopter has announced receipt of Production Organization Approval (POA) from EASA. The approval allows the company to begin production of its eVTOL aircraft for public deliveries. AeroVironment Inc. (10 juillet) Intelligent, multi-domain robotic systems manufacturer AeroVironment has introduced Crysalis, a next-generation integrated hardware and software-based ground control system (GCS). It provides command and control of compatible AeroVironment UAS and their payloads. Spatial UK Space Agency (15 juillet) UK companies and research organisations can bid for funding to develop technologies or data processing capabilities to reduce the risks of collisions in space. The initiative, jointly funded by the UK Space Agency's National Space Technology (NSTP) and Space, Surveillance and Tracking (SST) programmes will enable UK companies to mature technologies and early phase concepts. CNES (12 juillet) Le CNES a présenté son incubateur « SpaceFounders », en collaboration avec l'université de la Bundeswehr de Munich. Le but est de faire émerger des champions européens du spatial via cet accélérateur franco-allemand fondé entre Munich et Toulouse. Toutes les branches du spatial sont représentées : surveillance, tourisme, services en orbite, exploitation de données, propulsion. SpaceFounders a sélectionné dix sociétés en 2021. Northrop Grumman (9 juillet) Northrop Grumman has been awarded a $935 million contract by NASA to build and deploy the first lunar Gateway habitation module. The Habitation and Logistics Outpost (HALO) module will include living quarters and a command post. Chine (9 juillet) La Chine a lancé 5 satellites « Ningxia-1 », gr'ce à un lanceur Longue Marche 6, depuis le centre de lancement satellitaire de Taiyuan, dans la province du Shanxi, 5 satellites identiques avaient été lancé en 2019. Ces satellites ont été réalisés par une filiale du groupe CAST, DFH Satellite Co. Innovation SAF+ Consortium (15 juillet) Airbus and the SAF+ Consortium have signed an MoU to collaborate with Canadian industry on sustainable aviation fuel development and production in North America. Airbus will be investing through “in-kind” contributions such as technical and certification expertise, economic analysis, communications, and advocacy. Swedish hydrogen-combustion engine project (14 juillet) A SKr24 million ($2.8 million) Swedish collaborative research project led by GKN Aerospace named H2JET will explore turbofans and turboprops for single-aisle aircraft that use direct combustion of hydrogen. It will develop technical solutions for three powerplant subsystems. H2JET complements the H2GEAR project, which is focused on liquid-hydrogen propulsion for smaller aircraft using fuel cells and contributors include The Swedish Energy Agency and Swedish research institutions are also participating.

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